Історія бренду Mercedes-Benz Истории успеха

mercedes-benz

Ті, хто цінує комфорт салону, поєднаний із надійністю двигуна, впевнено називають Mercedes-Benz улюбленою маркою автомобіля. До того ж, завдяки широкій лінійці моделей концерну Daimler AG, поціновувачі легкових авто преміум-класу, водії вантажівок, автобусів та інших видів транспорту залишаються вірними цьому бренду роками.

У 2013 році компанію Mercedes-Benz оцінили в  61,9 млрд доларів. Вона посіла друге місце після Toyota серед автовиробників та 11-те місце серед усіх світових брендів.

Зірка успіху

Появою Mercedes-Benz ми завдячуємо об’єднанню у 1926 році вже відомих німецьких виробників Mercedes (від Daimler-Motoren-Gesellschaft) та Benz (концерн Benz & Cie). Автомобілі Mercedes-Benz впізнають за фірмовою триконусною зіркою, символом успіху на суші, воді та у повітрі. Знак обрано не випадково, бо, окрім автомобілів, Daimler-Motoren-Gesellschaft свого часу виробляла двигуни для кораблів і авіації. Тож коли у 1926 році Daimler і Benz злилися воєдино, зірку із трьома променями вписали у кільце із лавровим вінком на честь спортивних успіхів автомобілів Benz. Цей вигляд емблеми нерідко використовується виробником і в наші дні, хоча частіше можна помітити зірку із трьома променями в колі – емблему взірця 1937 року.

Свідомо чи ні, але протягом понад століття власники бренду Mercedes-Benz вкладали в нього певний сенс, що відклався у свідомості автомобілістів. Автомобілі Mercedes-Benz, згідно з результатами опитувань, викликають такі асоціації як німецька якість, елітний автомобіль, надійність, впевненість, престиж, безпека, консервативність, конструкторська перевага.

Початок. Mercedes-Benz

Історія спільного бренду Mercedes-Benz починає свій відлік від 1890 року, коли Готліб Даймлер, заснувавши компанію Daimler-Motoren-Gesellschaft, прийняв доленосне рішення виробляти чотириколісні автомобілі з двигуном внутрішнього згорання. Першу модель він, власне, і створив 4-ма роками раніше, але не без допомоги конструктора Вільгельма Майбаха. Одначе знадобилось ціле десятиліття на те, щоб успішна модель була презентована світу. Її назвали на честь Діви Марії Милосердної (Maria de las Mercedes). Назву настійливо порекомендував консул Австро-Угорщини в Ніцці Еміль Еллінек, який, до того ж, очолював французьке представництво Daimler. Варто підкреслити, що Еллінек дарував це ім’я ледь не усьому чого торкався: яхтам, готелю й казино та навіть своїй доньці – саме так у сімейному колі називали Адріану Мануелу Рамону Еллінек, доньку консула. Так, з подачі цього добродія, ім’я Mercedes стало торгівельною маркою.

Mercedes-Simplex 40 PS

Mercedes-Simplex 40 PS

Варто згадати, що Еллінек мав неабиякий вплив на Вільгельма Майбаха. Залучаючи досвід автолюбителя і гонщика, йому вдалось продати чимало моделей DMG, а ще консул вклав чималі кошти у розвиток компанії, то ж засновник і конструктор прислухались до його думки. Але коли конструктор покинув лави  DMG, через самодурство і вибрики, контракт було розірвано і з Еллінеком. Однак продумана ним концепція і далі напрацьовувала славу і успіх Daimler.

Перший Mercedes 35Р5 з 4-циліндровим мотором робочим об’ємом 5,9 л із класичним зовнішнім виглядом міг похвалитись і класичним розташування агрегатів (двигун попереду, ведучі колеса задні). На базі цієї моделі розроблялись усі наступні, що випускалися з 1902 року під маркою Mercedes-Simplex, а це, зокрема, моделі 40/45PS і 60PS з двигунами в 6,8 і 9,2 л, остання  розвивала швидкість до 90 км/год.

Окрім класики, у наступні роки Daimler брався й за розкішні моделі Mercedes, оснащуючи деякі з них безклапанними двигунами. Приміром, Mercedes-Knight з двигуном в 4 л був затребуваним аж до 1924 року, а ледь не в усіх міжнародних змаганнях, що проводилися до першої світової війни, переможні місця здобували гоночні Mercedes DMG.

До злиття із концерном Benz & Cie компанія Daimler-Motoren-Gesellschaft випустила майже 148 тисяч автомобілів і навіть у буремні  воєнні часи залишалась на плаву.

Конкуренти разом

Результатом злиття Daimler Motoren Gesellschaft, заснованої Готлібом Даймлером та Benz & Cie, започаткованої Карлом Бенцом, стала поява компанії Daimler-Benz.

Конструкторський відділ новоствореного об’єднання очолив Фердінанд Порше. Йому вдалось скерувати весь  досвід і знання обох компанії у потрібне русло. За основу було взято останні моделі Daimler, а першою розробкою стала компресорна серія «К», яка  включала модель 24/110/160 PS з 6-циліндровим мотором об’ємом 6,2 л. Авто, що отримало кличку «смертельна пастка», розвивало нечувану для 20-тих років швидкість – 145 км/год. На базі цієї моделі було започатковано виробництво відомої нам  серії «S».

Mercedes-Benz 770K

Mercedes-Benz 770K

У важкий післявоєнний час Mercedes успішно повертається в автогонки. У передчутті вже Другої світової війни, коли німецький уряд заохочував розробку нових автомобілів, на компанію Mercedes-Benz посипались замовлення. Верхівка Рейху уподобала Mercedes-Benz 770K, а наприкінці 30-тих років, з початком Другої світової війни,  компанія виконувала і військові замовлення.

Одначе у проміжний, відносно мирний, період конструктори Daimler-Benz часу не гаяли. У 1928 році місце Порше посів Ганс Нібель. Його епоха в  концерні позначилась випуском легкових моделей Mannheim 370 з 6-циліндровим мотором робочим об’ємом 3,7 л і Nurburg 500 з 8-циліндровим 4,9-літровим силовим агрегатом, створеними на базі моделей попередника. Mercedes-Benz 770 з 8-циліндровим 200-сильним двигуном об’ємом 7,6 л з нагнітачем з’явився у  1930 році, а вже за рік  Mercedes 170 з 6-циліндровим двигуном 1,7 л, з незалежною підвіскою передніх коліс успішно дебютував в секторі малолітражних автомобілів.

У наступні роки було презентовано легковий Mercedes 200 і спортивний Mercedes 380 з 2 ти 3,8-літровими двигунами, а також, створений на базі спортивної моделі, Mercedes 500К з 5-літровим двигуном. Він і послужив основою для знаного «компресора» Mercedes-Benz 540К.

Зміна головного конструктора у 1935 році, коли на місце Нібеля до Daimler-Benz прийшов працювати Макс Заллер, дозволила презентувати автолюбителям економну модель 170V з 4-циліндровим двигуном об’ємом 1,7 л, перший серійний легковик з дизельним двигуном 260D, а також новий Великий Мерседес 770 із задньою пружинною підвіскою, яку високо оцінили нацистські лідери.

Початок після закінчення війни

Військові баталії у рамках Другої світової свійни принесли  Daimler-Benz нові замовлення. Компанія випускала вантажівки і легкові автомобілі, причому різних класів, однак, по завершенні бойових дій, довелося ледь не заново відбудовувати заводи.

Реконструювавши конвеєри, компанія вже у 1946 році випустила першу серію невеликих седанів з 38-сильними двигунами. Mercedes 170V з 38-сильним двигуном став першим з них, а продовжив продажі його дизельний варіант.

Mercedes-Benz 300SL

Mercedes-Benz 300SL

На початку 50-х років компанія Daimler-Benz, переживаючи відродження, знову приступила до випуску розкішних лімузинів ручної зборки. Серед перших новітніх розробок відзначається  Mercedes 180 з несучим кузовом понтонного типу, а також більш солідні серії 220 і 300. Моедель 300S з 6-циліндровим 3-літровим двигуном і верхнім розподільним валом очолила лінійку спортивних моделей, а далі не забарилась і поява знаменитого спортивного купе 300SL з дверима типу «крило чайки» – одна з найбільш впізнаваних моделей середини минулого століття.

У листопаді 1951 -го року на Паризькому автосалоні світу показали новий представницький лімузин W186 Type 300. Автомобіль оснастили потужним 6-циліндровим двигуном з об’ємом 3 літри  з верхнім розподільчим валом. Обидва варіанти – седан і чотиридверний кабріолет,  отримали визнання серед великих бізнесменів, тогочасних селебрітісі політикуму. На неофіційному рівні цю модель знали як «Аденауер», на честь Конрада Аденауера, першого канцлера ФРН. Ці автомобілі збирали вручну, інтер’єр облаштовували під індивідуальні забаганки багатих клієнтів, оснащували  радіо, телефоном та рештою інновацій.

Технічна революція 1958-го року дозволила серійно виробляти двигуни з високоточною механічною системою впорскування палива від Robert Bosch, що підвищило потужність. Відтоді і аж до 1994 року компанія позначала свої Mercedes-Benz літерою Е, тобто впорскування палива.

У 50-тих роках компанія рідше випускала компактні авто, надаючи перевагу розкоші у дизайні та потужності у технічному оснащенні, через що Mercedes знову набули ознак преміум-класу.

Випускаючи легковики, корпорація не забула і про відновлення репутації серед гонщиків. Над створенням аеродинамічних кузовів в Daimler працювало ціле конструкторське бюро. Гордість тогочасного періоду Mercedes-Benz W196.

За кермом Mercedes-Benz W196, яку випустили, базуючись на досвіді авіабудівників винищувача Messerschmitt Bf.109, у 1954 и 1955 роках аргентинський гонщик  Хуан-Мануель Фанхіо виборов перемогу на чемпіонаті Формули-1

На покращеній версії Mercedes-Benz W196S (300SLR)  Стірлінг Мосс встановив рекорд гонки на витривалість Мілле Мілья. У 1955 році Mercedes-Benz виграв чемпіонат світу.

Розвиток американського ринку автомобілів став поштовхом для створення Mercedes-Benz W198 (300SL) із елементами футуристики у дизайні. Завдяки системі впорскування палива Bosch елітарний автомобіль розганявся до 250 км/год, однак не був доступним для широких верств населення. В Daimler назріла ідея здешевити версію. Невдовзі світу представили модель 190SL, який коштував вдвічі менше за 300SL і користувався шаленою популярністю серед жінок.

Із наближенням 60-тих років Mercedes-Benz зміцнив свої позиції як лідер німецького автопрому, а вже на початку 80-тих запанував на одразу двох нових ринках.

Успіхом позашляховика Gelandewagen компанія завдячує замовленню іранського шаха Мохаммеда Реза Пехлеві, який був акціонером Daimler-Benz. Революція, що пронеслась Іраном у 1977 році, позбавила шаха влади і Damler-Benz, залишившись без замовника, змушений був перепрофілювати військове авто у цивільний позашляховик.

Випробовування з честю. Daimler AG
Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Наслідки нафтової кризи в світі у 1973 році особливо гостро відчув сектор автопрому, а оскільки Daimler-Benz, будучи лідером, працював на високих потужностях, то й першим прийняв на себе фінансовий удар. Продажі авто серйозно впали, автомобілі з великими двигунами простоювали в автосалонах. У концерні, не опустивши рук, зосередилися на поліпшенні якості і розробках більш економічних двигунів. Вже у 1975-му році Mercedes представив нові успішні моделі масового автомобіля – W114/W115. А модель Mercedes-Benz W123, яка виготовлялась з 1975 до 1986 року стала найбільш успішною моделлю Mercedes-Benz за усю історію фірми.

В середині 80-х років компанію очікувала ще одна  загроза, тепер вже від японських виробників. Токіо відібрав в  Daimler-Benz частину ринку, однак не спромігся цілком витіснити компанію, а конкуренція пішла лишена користь поціновувачам Mercedes-Benz, оскільки конструктори почали вдаватись до інноваційних розробок, що не могло не сподобатись покупцеві марки. Фірма  повернулася до автомобілів компактного розміру, а з початком 90-тих ґрунтовно перебудувалася, представивши продукцію в кількох нових секторах ринку, водночас залишивши автомобілі класичного компонування серій С та Е.

Mercedes-Benz S-Class

Mercedes-Benz S-Class

Тотальна урбанізація теж внесла свої корективи в розробки. Спільно зі швейцарською годинниковою фірмою Swatch Daimler-Benz розробив міський мікроавтомобіль Smart довжиною 2,5 м з 3-циліндровим мотором об’ємом всього лиш 0,5 літра, а в 2000 році були оновлені моделі сімейства C, S і CL класу.

У 1998 відбулось об’єднання Daimler-Benz AG та Chrysler Corporation. Метою злиття була взаємна вигода для обох партнерів, у результаті чого з’явилась Daimler-Chrysler AG. Після продажу групи Cerberus Capital Management і наступного перейменування, на ринку автопрому з’явився оновлений бренд Daimler AG.

У складі концерну німецький автовиробник Mercedes-Benz із головним офісом у Штутгарті й надалі далі успішно випускає легкові автомобілі преміум-класу, а також охоплює виробництво комерційних авто і автобусів.

Підготувала Олеся Товт

Історія бренду Mercedes-Benz
2 votes, 4.00 avg. rating (83% score)