Історія успіху Генрі Форда Истории успеха

Американська та світова промисловість неоціненно завдячує винахіднику та підприємцю Генрі Форду не тільки новою маркою автомобіля. Чоловік, який є автором 161-го патенту, задля втілення у життя свого гасла «автомобіль для всіх», зорганізував роботу на підприємстві таким чином, щоб максимально здешевити виробництво чотириколісного транспорту. Для цього Генрі Форд використав промисловий конвеєр. Щоправда, він не став першопрохідцем у цій галузі, адже поетапність і роздільність праці практикували і до нього, та Форд першим із виробників дійшов думки, що технічно складний процес випуску автомобілів також  можна поставити на конвеєр.

Дитинство і перші гроші майбутнього бізнес-магната 

Американський промисловець і винахідник Генрі Форд, який завдяки конвеєрному виробництву позбавив важкої фізичної праці мільйони людей, походив із родини ірландських емігрантів-фермерів. Він так і не здобув повноцінної освіти, оскільки у приходській школі одночасно займались усі вісім класів, натомість, з дитячих років він бачив, як важко заробляють на хліб більшість американців.

henry-fordГенрі Форд народився 30 липня 1863 року на фермі неподалік Дірборна, штат Мічіган. Перед тим, як прикупити землі і завести власне господарство, його батько, Вільям Форд, працював столяром. Усім сімом дітям в родині доводилось працювати фізично, а Генрі, окрім польових робіт, з юних років ще й цікавився технікою. Кожну іграшку, яка потрапляла до його рук, він розбирав на деталі. Перші гроші майбутній гігант бізнесу заробив ще будучи підлітком. Кажуть, що одного разу батько подарував Генрі кишеньковий годинник, який одразу ж був розібраний хлопцем для вивчення механізму його роботи. Невдовзі Форд-молодший вже ремонтував годинники, кавомолки та решту механічним приладів односельцям, заробляючи таким чином перші долари.

Біографи легендарного бізнесмена відзначають переломний момент у його житті – день, коли 12-тирічний Генрі вперше побачив локомотив, залишив величезне враження в душі хлопця, відтоді він почав працювати над конструюванням рухомого механізму. У 1879 році у 17-ти річному віці майбутній автовиробник залишає рідну домівку, щоб податись у місто  – серце промисловості Детройт. Там  хлопець, не позбавлений хисту, влаштувався у механічну майстерню, а щоб вистачало на прожиття і сплату за кімнату, підробляв у нічний час у годинникаря.

Чотири роки знадобилось Генрі Форду, щоб зрозуміти, що нелюдські умови життя не варті каторжних зусиль, то ж наступні 10 років хлопець провів на рідній фермі, не забувши того, чого навчився у механічній майстерні. Вже вдома Форд продовжив практику роботи у дві зміни: вдень порався по господарству, а вночі напружував мозок над черговим винаходом. Повернення додому стало не поразкою, а початком перемоги. Генрі Форд за непогані гроші ремонтував фермерський інвентар, а ще одружився на Кларі Брайнт, яка протягом усього життя була не тільки його коханою жінкою, а й вірною однодумницею. Вона палко підтримала ідею чоловіка повернутись до Детройту, де, власне, і розпочалося сходження до успіху Генрі Форда.

Автомобіль – не розкіш, а засіб пересування

Перебуваючи у серці промисловості Штатів, батько автомобільного виробництва Генрі Форд не відступав від своєї мрії перетворити автомобіль з предмету розкоші на засіб пересування, одначе до налагоджування власного конвеєрного виробництва майстерному чоловіку доводилось працювати на інших підприємців. У 1891-1899 роках він виконував обов’язки інженера-механіка, а пізніше і головного інженера в Edison Illuminating Company. У цей період Форду вдалося сконструювати свій перший автомобіль, а вже із 1899 по 1902 роки Генрі був співвласником Детройтської автомобільної компанії. Через розбіжності з іншими власниками фірми Генрі  пішов з неї.

1926-ford-model-t-assembly-lineНемає лиха без добра – підприємливий винахідник, налагодивши випуск моделі Ford T, збудував і запустив сучасний промисловий автозавод «Хайленд парк», на якому вже у 1913 році розпочав перший експеримент конвеєрної збірки автомобілів.

Математика проста: якщо один робочий виготовляв двигун за 9 годин і 45 хвилин, то поопераційне виробництво, у якому було задіяно 84 людини, скоротило час збірки на більш ніж 40 хвилин. Такі ж конвеєри Форд впровадив і для решти операцій, а ще, дбаючи про комфорт працівників, встановив два спеціальні конвеєри — для робітників високого й низького зросту. Завдяки раціоналізаторству вже за кілька місяців одну модель Форд Т випускали менш ніж за дві години. Генрі Форд не обмежився зменшенням часу виробництва. Створивши повний його цикл, він взявся за добробут підлеглих. У 1914 році робітники на підприємствах Форда отримували найвищу мінімальну зарплатню у Штатах на рівні 5 доларів на тиждень. Далекоглядність Генрі Форда і готовність до співпраці із підлеглими нар рівних умовах пішла на користь, бо покращення умов праці призупинило плинність кадрів, а кращі робочі Детройта вважали за честь працювати на підприємстві Форда. Таким чином зростала продуктивність праці, а  витрати на навчання кадрів, навпаки, скорочувались. Серед мінусів політики Генрі Форда називають позбавлення робітників права  об’єднуватись у профспілки, однак у 1941 році після організованого сидячого страйку і завдяки вмовлянням дружини Клари Ford Motor підписала угоду із  Об’єднаною профспілкою робочих автомобільної промисловості.

Загроза фіаско

Штампуючи на конвеєрі автомобілі автор Форда-Т ледь не почив на лаврах, не врахувавши того, що навіть якщо людина буде задоволена своїм залізним конем, в один момент їй захочеться різноманіття. Підніжку Генрі поставили конкуренти – General Motors. Компанія пропонувала клієнтам різні моделі авто, крім того, реалізуючи їх в кредит. Внаслідок цього до 1927 року продажі Форда-Т різко знизились і над Генрі Фордом нависла реальна загроза банкрутства, однак і цього разу підприємець не склав руки. На певний період йому навіть довелось призупинити виробництво, тимчасово розпустивши ледь не  всіх робітників для того, щоб мати час на створення нового автомобіля. Зрештою у 1927 році він представив світу  модель Форд-А, яка за технічними характеристиками і зовнішнім виглядом вигідно вирізнялась від конкурентів.

Право на винахід: судова тяганина

ford-model-tІще на початку свого шляху до визнання геніальним промисловцем Генрі Форду довелось дійти розуміння того, що кожен винахід слід вчасно патентувати, аби уникнути зазіхань на свої здобутки. Ford Motor зіткнулася із претензіями на монополією від синдикату автомобілебудівників. У 1879 році Дж. Б. Селден запатентував проект автомобіля, який ще навіть не був побудований, а містив лише опис основних принципів. Судовий процес проти дітища Форда тривав з 1903 по 1911 рр. Під загрозу потрапили і клієнти Форда, бо лихі фабриканти погрожували викликом до суду не тільки виробникам, а й покупцям машин Генрі. У 1909 році Форд програв процес, але після перегляду справи суд вирішив, що жоден з автомобілебудівників не порушував права Селдена, оскільки ними використовувався двигун іншої конструкції. Монопольне об’єднання тут же розпалося, а Генрі здобув репутацію борця за інтереси споживачів.

Погляди і переконання

Важка промисловість і часом жорсткі умови ведення бізнесу не зробили із магната Генрі Форда бездушну й байдужу людину. Окрім примноження капіталів і розвитку автомобілебудування, підприємець запам’ятався проявами пацифізму. У 1915 році він спробував зафрахтувати океанський лайнер, так званий «Корабель миру»  із тим, щоб відбути на ньому разом з 170-ма однодумцями в Європу. Там він сподівався переконати сторони, задіяні у Першій Світовій Війні, у необхідності скласти зброю. Оборудка не знайшла державної підтримки. Не допомогло навіть звернення автомобілебудівника до президента Вільсона.

Одначе про Генрі Форда згадують не тільки як про промисловця-революціонера і пацифіста. У 1918 році, ледь не ставши сенатором, Генрі Форд почав публікувати у власному виданні The Dearborn Independent антисемітські статті. Особливого галасу серед усіх його доробків наробили «Протоколи Сіонських мудреців». 16 січня 1921 року 119 авторитетних американців, включно із президентом, держсекретарем, кардиналом і безліччю інших державних і громадських діячів США, опублікували відкритого листа із засудженням антисемітизму Форда. До честі автомобільного промисловця пізніше, у 1971 році, він відмовився від ультраправих суджень, публічно вибачившись перед єврейською громадою, однак публікації успішного Форда у гітлерівській Німеччині використовували на власний розсуд, зокрема, як метод впливу на нацистів.

Американська мрія

Легендарний промисловець XX століття Генрі Форд, певною мірою втілив американську мрію, зробивши автомобіль доступним не тільки вершкам суспільства, а й джерелом радощів пересічних громадян.  Довівши, що складання автомобіля потребує 98 хвилин і аж ніяк не років важкої фізичної праці, Форд переконався сам і довів світу, що у виробництві автомобілів головне – це не технічне оснащення автівки, а люди, котрі її продукують. Створена на початку минулого століття Ford Motor Company сьогодні займає 4-те місце у світі за об’ємом випуску автомобілів за весь період існування, а у 2011 році компанія займала 10 місце у переліку найбільших публічних компаній США Fortune 500 і 25 місце у списку найпотужніших світових корпорацій Global 500. Прізвище видатного винахідника і промисловця Генрі Форда увічнено у назвах модельного ряду автомобілів, які щодня можна бачити на вулицях чи не всіх адміністративних одиниць світу – від  мегаполісів до невеличких сіл та селищ.

Підготувала Олеся Товт

Історія успіху Генрі Форда
2 votes, 5.00 avg. rating (96% score)