Чемпіонат України з трекових гонок: Трохи зім’ятий, але цікавий старт

Автор: В'ячеслав Щербина | 29 Лип, 2020

Минулими вихідними Чернівці стали справжнім автоспортивним центром України. Після перерви, викликаної пандемією, тут одночасно стартували відразу два Чемпіонати України – з автокросу і треку. Наша розповідь про другий із них.

Нагадаємо, що, на превеликий жаль, засновник і беззмінний організатор літніх трекових гонок в Україні Сергій Григорович Пелешок навесні цього року не пережив інсульт. Тому нинішній, а, можливо і майбутні, Чемпіонат України з трекових гонок проводиться його пам’яті. Також відрадно й те, що пам’ять про Сергія Григоровича живе не тільки у вигляді цілої автоспортивної дисципліни, а й в тому, що його рідний брат Микола продовжує стартувати в цих перегонах …

Місцем відкриття нового сезону «Національної ліги Автоспідвея», а саме таку власну назву, дане йому Пелешком, має Чемпіонат України з трекових гонок, став тимчасовий трек на чернівецькому спортивному комплексі «Суперкрос».

Ця доріжка, не в останню чергу стараннями Сергія Григоровича, з’явилася кілька років тому буквально в декількох метрах від відомої багатьом кросової траси. Але, як й у його старшої сестри, у треку є один великий недолік – точно таке ж глиняно-земляне покриття.

У гарну погоду з ним проблем немає, а ось в негоду …

На вечір суботи було заплановано проведення 1-го етапу Чемпіонату України з трекових гонок, проте з середини дня на трасу обрушилась справжня злива! На жаль, але така негода – частий гість в цьому регіоні України, що не раз призводило до скорочення і навіть скасування або перенесення кросових гонок. Глиняний трек менш ніж за годину перетворився на справжнє болото, тому ні про яку гонку говорити не доводилося, так само як були зупинені кросові заїзди.

На щастя, в неділю виглянуло і незабаром по-справжньому запалало літнє сонце. Однак і недільного ранку, як це обговорювалося напередодні, проведення треку було неможливо фізично.

Та й організатори були категорично проти ранкового проведення автоспідвея – для них в пріоритеті був автокрос.

Взагалі-то, таке рішення було цілком логічним відразу з кількох причин. Той же Директор гонки виконував свою роль на обох змаганнях, та й більше половини учасників трекового етапу виявилися кросменами, котрі виступали «на два фронти». Як завжди, про все по порядку.

Автоспідвейні трансформації

Для початку потрібно сказати, що в оновленому Чемпіонаті України з трекових гонок відбулося чимало змін і він істотно відрізняється від формату перших гонок «Національної ліги Автоспідвея». Так на сьогодні, незалежно від кількості учасників, етап вінчають обов’язкові півфінали і фінал, що однозначно додає гостроти і видовищності.

Раніше в залежності від кількості стартерів на етапі застосовувалися так звані таблиці для визначення формату проведення змагання. У половині з них такі вирішальні заїзди були відсутні і визначальними ставали виключно суми набраних пілотами очок в їхніх відповідних заїздах.

Тепер же до «старих» таблиць просто додалися три фінальних заїзди, коли глядач на власні очі на трасі бачить, як вирішується доля місць на подіумі.

При достатній кількості учасників у треку зазвичай стартує квартет автомобілів, тоді як сам заїзд складається з чотирьох кіл. Цього разу через всього 9 пілотів, їх стартувало по троє.

Раніше, як раз при «Таблиці 9» проводилося всього 12 заїздів, де кожен пілот стартував по 4 рази. При трьох учасниках, переможець заїзду отримує два очки, другий – одне і останній – «баранку». Після чого в роботу вступала спортивна бухгалтерія, яка визначала місця на подіумі.

Тепер же, після все тих же 12 коротких і динамічних гонках по 4 кола, всіх чекали три фінальних заїзди, в яких стартують вже звичні чотири машини. При квартеті учасників перемога приносить звичні для трекових гонок 3 бали, друге місце – 2 і третє – 1 …

Також не можна не сказати, що змінилося і наповнення треку з точки зору присутньої на ньому техніки. Протягом багатьох років в «Автоспідвеї» існував тільки один клас машин – передній привід з двигуном до двох «атмосферних» літра. Тепер же в Технічних вимогах цієї дисципліни прописані всі кросові кузовні класи, включаючи потужний повний привід 12-го класу (ТН-12), «Таврії» і навіть дитячі баггі!

Хтось може здивуватися таким трансформаціям «Автоспідвея» і тим більше появі в ньому 12-го класу! Вже вони то точно просто знищили б гареву доріжку справжнього спідвейного стадіону своїми «квадроластами». Однак якщо розглядати трекові гонки на подібних тимчасових «доріжках», як в Чернівцях, це не є проблемою …

Дітвори на баґґі цього разу зібралося по троє учасників у двох підгрупах – старшій і молодшій, – причому всі виявилися з Чернівців. Тому для них було проведено всього по одному заїзду з протяжністю по два кола.

Серед молодших переміг Андрій Лакуста, випередивши двох братів Богдана і Василя Марущак. Серед більш старших кращим став Микита Ботук, випередивши Артема Середу і Вероніку Брицьку.

ТН-12 також стартував на 1-му етапі Чемпіонату України з трекових гонок, проте за винятком лише одного українця, іншими учасниками тут стали представники Молдови і навіть один пілот із Румунії! Природно, їхній виступ Де-юре не відноситься до Чемпіонату України, проте, приділимо трохи уваги і їм.

Для шести пілотів цього класу було проведено шість заїздів по три машини на старті, де кожен стартував по три рази. Після цього відбулось три фінальних заїзди.

У підсумку після двох перемог в «первинних» заїздах, в своєму півфіналі і, нарешті, в фіналі першим фінішував Євген Баранов з Кишинева, випередивши румуна Міхая Бербекару. При цьому єдиний українець в цьому класі, ким став Андрій Сапужак, не дивлячись на менш потужну машину – «Форд Ескорт», – проти його суперників, все ж зміг стати третім …

Головним же по праву і на трасі й тим більше для українських уболівальників був клас ТН-9. На ньому зупинимося куди докладніше.

Зав’язка «для дев’яти»

З постійних трековиків на свій 1-й етап зібралося п’ятеро пілотів: Андрій Яроменко і В’ячеслав Мироненко з Черкас, Микола Пелешок – Рівне, Андрій Сапужак – Львів та Ігор Романов – Київ. До них приєдналися місцеві кросовики Ірина Сікорська, Ігор Говдун, Віталій Костенюк, а також Юрій Криворучко з Вінниці.

Варто відмітити, що Яроменко на своєму «Сітроені» в арт-розмальовці «від БМВ» теж стартував й там й там …

Перетворений з 2-го в 1-й етап Чемпіонату України з трекових гонок стартував у неділю відразу після фінішу кросової гонки близько 4 вечора і фінішував всього за 2,5 години.

Як вже було сказано, спочатку цих дев’ять пілотів чекали 12 заїздів по три машини на старті. Всі з них стартували по чотири рази, зійшовшись по одному разу в очному протистоянні з кожним із суперників. Найрезультативнішим тут виявився Яроменко, який мало не взяв 100% -й результат, коли переміг у трьох із чотирьох своїх заїздах.

Випередити черкащанина, причому після красивої спортивної дуелі, зміг лише Сапужак на своєму «Ескорті». Більш того, львів’янин теж записав до свого активу три вікторії, проте в його останньому заїзді Андрія спіткав схід через проблеми з машиною.

Аналогічно три своїх заїзди виграв й пілот «Сузукі» Мироненко, поступившись в очному протистоянні тільки Яроменко.

Таким чином, перед фінальними заїздами лідерами з 7 очками значилися саме Андрій з В’ячеславом, тоді як у Сапужака їх було 6, а у Криворучко, що їхав на куди більш скромній «вісімці», 5 за одну перемогу і три других місця.

Цікаво склалася гонка для Романова.

Свій «Гольф», що несе №18 на честь кумира Ігоря – Чемпіона NASCAR Боббі Лябонте, Ігор вперше цього року побачив тільки в суботу. Хоча сам Романов живе в Києві, машину йому готують механіки з Рівного. Більш того, вперше за його кермо Ігор сів буквально виходячи на старт власне гонки, без найменших тестів або тренувань!

І, проблеми не змусили себе чекати.

Мотор починає «строчити» з перших метрів першого ж його заїзду та Романов сходить! Більш того, на старт другого він і зовсім не виходить. Однак далі фортуна повертається до Ігоря передом.

Механіки створили невелике диво і в своєму третьому заїзді Романов не тільки стартує, а й випереджаючи після боротьби Костенюка перемагає.

Більш того, тепер проблеми з технікою виникають у його суперників і Микола Пелешок з Ігорем Говдуном, з якими Романов мав зійтися в своєму четвертому заїзді, і зовсім не виходять на старт!

З урахуванням того, що запасних пілотів, а в трекової дисципліні це звична практика, цього разу не було – Ігорю потрібно було лише для формальності проїхати свого роду «коло пошани», зібравши до активу 4 бали. А ось до інших спортивна удача навпаки повернулася спиною.

Наприклад, машина Говдуна відмовила ще в першому його заїзді і він так й не зміг більше вийти на старт.

Микола Пелешок після другого місця в своєму першому заїзді, де він поступився Яроменко, зійшовся в напруженому протистоянні з Сапужаком.

На жаль, але мало того, що після досить жорсткої боротьби між ними Микола поступився супернику, в кінці заїзду його мотор буквально охоплює полум’я!

На цьому гонка закінчилася і для Пелешка …

Костенюк і Сікорська, яка виступає на «вісімці», що іменується не інакше як «акулою» і у якої навіть є невеликий плавець на спині-даху, зібрали в своїх заїздах 3 і 2 бали відповідно. Проте, цього їм вистачило для виходу в півфінали.

У першому півфіналі таблиця звела Яроменко, Криворучко, Костенюка і Пелешка. Природно, після відмови його мотора, в гасінні якої навіть були задіяні пожежники, Микола не зміг стартувати. Тому в реалії в першому півфіналі їхали лише три пілоти. На жаль, але боротьби тут не сталося.

Впевнено (і досить передбачувано) перемагає Яроменко, тоді як Криворучко приходить другим, а Костенюк третім.

Неймовірний … не фінал!

Зате як контраст першому, найдраматичнішим заїздом, причому за весь етап, став другий півфінал. У ньому зійшлися Мироненко, Сапужак, Романов і Сікорська. Причому в даному випадку всі четверо були на старті, принаймні – спочатку. Не встигли дати старт, як Ірина допускає фальстарт, зірвавшись з місця раніше інших. Порушнику за першу таку провину виноситься попередження і дається новий старт. Але й тут не обходиться без ексцесу!

У першому повороті Мироненко досить агресивно атакує своїм «Сузукі» Сапужака, в той час як Романов виходить у лідери.

Незважаючи на жорсткий контакт, завдяки тому, що позиція атакуючого не змінилася, судді не зупиняють заїзд, але це був тільки початок!

Лідируючий Романов відверто перепілотує вже в другому повороті і його «Гольф» буквально заривається в ще вологий і багнисто-в’язкий «відбійник»!

Таким чином, Ігоря обходять всі три суперника і, здавалося, що для нього на цьому гонка закінчилася. Але ні!

На початку другого кола на прямій між Сікорською та Мироненко, який відкотився на останнє місце, відбувається контакт.

В’ячеслав, що називається, «розгойдав» машину суперниці й в підсумку її розвертає поперек траси, після чого вона глухне.

Директору гонки нічого не залишалося, як зупинити гонку.

До рестарту було допущено лише троє, тоді як Мироненко, згідно правил, за грубу їзду був виключений з заїзду.

На рестарті після боротьби з Сапужаком, причому з невеликим, але дозволеним контактом, Романов знову захоплює лідерство. Однак заїзд знову зупиняють!

І знову винуватицею, нехай і не навмисною, причому вже третьої зупинки цього півфіналу стає Сікорська!

Від її машини відвалюється бампер і залишається лежати посередині «доріжки». У кросі б ця деталь на трасі однозначно не викликала б проблем, але в даному випадку Директор гонки вирішив перестрахуватися …

На жаль, Ірина, як і її «кривдник» до цього, була виключена з заїзду.

У підсумку на четвертий за рахунком (!) старт цього заїзду вийшли тільки двоє – Сапужак з Романовим. Причому Андрію дали час для ремонту його машини, тоді як Романов чекав свого візаві на старті. У цій паузі суддя розповів Ігорю, що він вже проходить у фінал, після чого він приймає рішення поберегти мотор, який з усіма цими затримками вже почав серйозно грітися.

Романов віддає перемогу Сапужаку, проїжджаючи після вже четвертого старта цей півфінал в півсили. Але тут фортуна знову відвертається від Ігоря, правда не без «стороннього участі»!

З урахуванням всіх цих зупинок і перезаїздів, двигун «Гольфа» Романова закипів і він сподівався якщо не на ремонт, то, принаймні, його охолодження. Однак йому не дали такої можливості!

Більш того, судді відразу після фінішу півфіналу випускають інших учасників фінального заїзду на старт. Романову нічого не залишалося, як підкоритися.

Зі старту він зміг випередити «вісімку» Костенюка, проте вже на першій же прямому відрізку коли Ігор натиснув «газ у підлогу» там, так би мовити, – «нікого не виявилося» …

В іншому фінал пройшов відверто прісно і боротьби на трасі не вийшло. Яроменко знову впевнено переміг, тоді як Сапужак і Костенюк фінішували позаду, також на відстані один від іншого.

У такій же черговості згідно набраних очок вони і розташувалися на подіумі 1-го етапу Чемпіонату України з трекових гонок «Національна ліга Автоспідвея» пам’яті Сергія Пелешка.

З підсумковими 13 очками його очолив Яроменко, тоді як Сапужак з Костенюк набрали відповідно 11 і 6 балів, стали срібним та бронзовими призерами.

Як P.S.

Буває в треку й таке, коли зовсім не фінал, а один із заїздів, – в даному випадку півфінальний, – стає найбільш напруженим і непередбачуваним. При цьому не можна не відзначити, що на рахунку все того ж Романова також виявилося 6 балів, проте він став тільки першим поза подіумом.

Можна лише собі уявити, як було прикро Ігорю, особливо з урахуванням того, що суддівство допустило відверту помилку, не давши йому як мінімум три дозволених хвилини на ремонт.

А адже за правилами це могли б бути і всі п’ять відведені на вимушений ремонт, за які його двигун точно встиг би охолодитися … Правда, частково вина в цьому лежить і на самому пілоті, що не зумів відстояти свої права … Але в спорті, і тим більше технічних його видах, буває різне ….

Також шкода, що негода, так само як і ситуація «з заручниками від кросу», не дала провести два запланованих етапи по треку.

Більш того, викликає відверте здивування неявка на гонку спортсменів з Луцька, та й деяких з Рівного, які спочатку заявляли про свою участь в «Автоспівдеї», як мінімум, – в пам’ять про його засновника Сергія Григоровича Пелешка!

Зрозуміло, що пов’язані з карантином часи і складна економічна ситуація не могли не позначитися. Однак трекові дисципліна при вже наявності автомобіля у спортсмена є найбюджетнішим з усіх існуючих на сьогодні в українському автоспорті.

Якщо на тій же «горі» потрібна як мінімум різноманітна «гума», то в треку на одному єдиному комплекті гуми можна проїхати навіть не один сезон! Залишається лише питання «заправки» автомобіля і накладних витрат на логістику та проживання …

Як би там не було, будемо сподіватися, що на останніх «окремих» від кросу етапах Чемпіонату України з трекових гонок, вітчизняні трековики все ж більш масово вийдуть на старт своєї рідної дисципліни. В іншому випадку її майбутнє може виявитися не райдужним … Як говорять, поживемо-побачимо. Наступні два автоспідвених етапи пройдуть в здвоєному форматі на схожій тимчасовій трасі в Черкасах, і будуть присвячені до Дня Незалежності України.

В’ячеслав Щербина

Фото Алена Кудріна


Додати свій коментар















Pin It on Pinterest