Чемпіонат України з трекових гонок: Нарешті справжній Автоспідвей! (Частина 1)

Автор: В'ячеслав Щербина | 26 Жов, 2020

Як пізніше з’ясувалося, завершальним і вирішальним етапом Чемпіонату України з трекових гонок стала гонка в Червонограді. Вона пройшла на цьому спідвейному стадіоні, подарувавши безліч боротьби і емоцій, як самим пілотам, так і глядачам

У цей непростий епідеміологічний рік, календарі всіх без винятку гоночних змагань, включаючи і топові «Формулу-1», «ДТМ», «НАСКАР» і «Індікар» змінювалися на ходу. Природно, дана доля не могла обійти стороною український автоспорт, серйозно перетворивши його запланований календар Чемпіонату України з трекових гонок «Національна Ліга Автоспідвея».

Нарешті на гаревом покритті!

Етап у Червонограді спочатку планувався як заключний і сьомий. Однак скасування через карантин гонки на новій трасі в Косіві передбачала, що вона перенесеться на пізнішу дату і стане фінальною, тоді як червоноградський етап буде передостаннім.

Однак вже після закінчення етапу в Червонограді стало відомо, що «Автоспідвей» прийде в Косів не раніше наступного року.

Іншими словами, коли українські трековики виходили на старт 5-го етапу Чемпіонату України з трекових гонок на мототреку «Гірник», вони ще не знали, що саме він стане вирішальним.

Проте, градус боротьби на трасі в цей день зашкалював і повністю відповідав Фіналу. І причина тому зовсім проста.

Гонка пройшла на справжнісінькому спідвейному треку з належною йому гаревою доріжкою.

Боротьба на ній ні за яких обставин ніколи не зрівнятися ні з однією з гонок на тимчасових грунтових трасах, «нарізаних» в поле або яру.

Тільки гареве покриття дає неповторний ефект ковзання в поворотах.

Плюс воно кидає свій виклик і з «відпрацюванням» на зовнішньому радіусі. Однак при цьому вона не завжди стає такою непереборною, як та ж «багнюка» на майже кросовій доріжці в Чернівцях …

Якщо одним словом, то в Червонограді пройшов той самий справжній «Автоспідвей»!

Той, який дійсно заслуговує називатися ЙОГО спадщиною.

Нагадаємо, що нинішній і, будемо сподіватися і наступні, Чемпіонат України з трекових гонок проводиться в пам’ять про Сергія Григоровича Пелешко – ідейного натхненника, засновника і багаторічного незмінного організатора цілої автоспортивної дисципліни, яку він назвав «Автоспідвей» …

Цього разу на гонку з’їхалося 12 учасників, причому їхня географія виявилася як ніколи великою. Крім звичних Черкас, Чернівців, Львова та Києва, нарешті вперше в цьому році виїхали і представники Луцька. А саме брати Потапчуки, до яких цього разу приєднався ще й син Юрія – Олександр.

Тут варто нагадати, що якщо Батьківщиною «Автоспідвея» є Рівне, то його другою столицею став сусідній Луцьк.

Протягом багатьох років представники саме цих двох міст становили основний кістяк літніх трекових гонок. А Ігор і Юрій Потапчуки, хоча в останні роки відійшли від треку, практично з самого початку «стояли поруч» з Сергієм Пелешко біля витоків «Національної Ліги Автоспідвея» …

Також не можна не відзначити, що крім Ігоря Романова та Олега Грицая, вперше в трековій дисципліні стартував Сергій Юнашев.

Вірніше, – в літньому треку, – адже на льодовому покритті у киянина досвіду хоч відбавляй.

І, ветеран, чиї машини незмінно несуть №76, під яким свого часу виступав легенда українського і радянського автоспорту Вадим Ревуцький, що також вирізнявся в треку, дійсно «дав прикурити» завсідникам цієї дисципліни! Як завжди, про все по порядку.

Класика в усьому

З урахуванням 12 пілотів, для них була застосована «Таблиця 12», що є класичною для «Автоспідвея». Вона існувала з самого початку в треку і завжди передбачала півфінали і фінал, ще до того, як вони стали обов’язковими при будь-якій кількості учасників.

Фінальним заїздам передували 9 «відбіркових», де кожен з пілотів повинен був стартувати по три рази, щоб по одному разу зустрітися в прямій очній боротьбі з кожним зі своїх суперників.

Причому в цей раз йшлося про повноцінні заїзди з чотирма автомобілями на старті, як це спочатку було задумано в дисципліні «Автоспідвей».

Тому ця гонка на червоноградському мототреку «Гірник» дійсно стала по-справжньому ностальгічною по тому самому «Автоспідвею», який був задуманий і втілений в життя понад 20 років тому Сергієм Григоровичем Пелешко.

Уже перший же із заїздів дня подарував глядачам, а трибуни в цей день зовсім не були порожніми, красиву і напружену боротьбу.

Незважаючи на те, що тут стартувало тільки троє – «десант» з Чернівців приїхав з усього однією машиною і серед них пріоритет віддавався Віталію Костенюку, тоді як Ігор Говдун швидше значився в гонці формально, – всі 4 кола розгорталася справжня дуель, причому за перемогу!

Виступаючий на купе «Тойота» Юрій Потапчук зі старту зайняв внутрішню доріжку, після чого решту часу Андрій Яроменко несамовито атакував його, намагаючись або «розгойдати» суперника, або випередити його по зовнішньому радіусу.

Проте всі зусилля чинного Чемпіона України з трекових гонок виявилися марними і в цей раз йому довелося задовольнятися другим місцем.

Третім і останнім тут став брат Юрія – Ігор Потапчук, який виїхав на цю гонку на «жовто-блакитному» «Гольфі», на якому раніше виступав Микола Пелешок – молодший брат Сергія Григоровича, який продовжує його справу …

Вже в 2-му заїзді стартував повноцінний квартет, до того ж тут на «Тойоті» повинен був їхати Олександр Потапчук – син Юрія. Однак прямо на самому старті його підводить машина!

Проте, і за трьох учасників боротьби на трасі вистачило, де з перших метрів розгорнулася ще одна дуель, і знову за перше місце!

Вона велася між Олегом Грицаєм і Ігорем Романовим, які захопили зі старту лідерство.

Атаки Ігоря неодноразово супроводжувалися контактами і не припинялися всі чотири кола, при цьому його самого неодноразово пробував випередити Андрій Сапужак, котрий відверто «проспав» старт.

І саме львів’янину вдається зламати оборону суперника.

Буквально в останньому повороті заїзду Андрій знаходить момент, вириваючи друге місце у Романова, тоді як три очки за перемогу забирає Грицай.

Але все це не йшло в порівняння з тим, що сталося вже в третьому заїзді дня, де пристрасті, що розпалилися вирішили не чекати фіналів!

«Юнга» починає!

Саме в ньому вперше в «Автоспідвеї» стартував Сергій Юнашев, незнайомий уболівальникам цієї дисципліни, проте більш ніж відомий українським уболівальникам автоспорту. Плюс тут же вперше за день стартував Микола Пелешок, що пересів на «Гольф», який раніше належав Олегу Лустюку – Чемпіону України з трекових гонок 2017-го року, що не в останню чергу завоював цей титул завдяки цій потужній машині.

Саме Микола захоплює лідерство зі старту, за ним по п’ятах йде Ігор Потапчук, якого в свою чергу атакує Юнашев, тоді як за всім цим пильно спостерігає Віталій Костенюк.

При спробі обгону з боку Потапчука він «доганяє» лідера в першому повороті, б’ючи його в задній бампер.

Цією «затримкою» тут же користується Юнашев, практично неймовірним маневром по зовнішньому радіусу, по «відпрацювання», випереджаючи Ігоря і виходячи на друге місце.

На наступному колі тим же маневром по зовнішній, Сергій намагається випередити і Пелешко, проте в цей момент до нього самого всередину «залазить» Потапчук!

У другому віражі це призводить до того, що «Юнга» б’є в задній бампер на мить сповільненого лідера, тоді як на нього самого в спробі обгону «опирається ліктями» з ударом Потапчук!

Три машини виходять з другого повороту не просто пліч-о-пліч, а в справжнісінькому прямому контакті, де «вісімка» Юнашева виявляється «в коробочці» з двох «Гольфів» і від подвійного удару навіть підлітає трохи вгору! І все це прямо перед заповненими глядачами трибунами!

Після цього контакту нова машина Пелешко отримує пошкодження і тут же сповільнюється, тоді як в лідери все ж виходить Потапчук.

Вони так і фінішують, проте й Ігоря й Юнашева, судді виключають з цього заїзду, віддаючи перемогу Пелешко, тоді як друге місце «Юнги» відходить до Костенюка. Правда тут можна сказати, що саме Віталій, який фінішував третім, за логікою мав успадкувати три очки за перемогу зі зняттям двох лідерів …

На жаль, але для самого Миколи, ці три очки стали слабкою втіхою, бо дебют його нового автомобіля виявився передчасно обірваний і в цей день він більше не стартував …

В реалії, зняття учасника з одного конкретного заїзду та анулювання його результату в треку звичайне явище. При цьому у пілота залишаються можливості реабілітуватися в інших, що вже в 4-му заїзді і робить Юнашев. І, як свого часу говорили плакати його уболівальників – «Юнга дає Агню»!

Незважаючи на те, що з нестартом Пелешко і Ігоря Говдуна, цей заїзд перетворився на свого роду дуель двох киян, він не виявився прісним.

Олег Грицай зі старту захоплює лідерство, однак Юнашев тут же кидається вже звичною зовнішню траєкторію.

І після півтора кіл по «зовнішній» Сергій закінчує це чудовий маневр, випереджаючи свого ж приятеля з повсякденного життя.

Що тут сказати – в свій перший же старт в житті на літньому треку «Юнга» більш ніж голосно заявляє про себе, можливо, занадто голосно? Але про це трохи пізніше.

Двоє лідерів і інші?

П’ятий заїзд дня звів двох лідерів нинішнього Чемпіонату України з трекових гонок – двох Андріїв – Яроменко і Сапужака, а також Віталія Костенюка і Олександра Потапчука. Але все-таки головними особами тут стали два Андрія.

Зі старту лідерство захоплює Яроменко, однак у другому віражі Сапужаку вдається випередити його.

Два кола черкащанин не перестаючи атакує свого суперника, неодноразово пробуючи і маневр по зовнішньому радіусу, але все безуспішно.

Однак на початку останнього кола Сапужак на мить залишає «відкритою хвіртку» внутрішнього радіуса – другого запрошення його візаві не було потрібно.

Яроменко вириває перемогу, тим самим, випереджаючи свого головного і єдиного суперника на титул, який ще й заривається в «відпрацювання», разом на два очки!

Нагадаємо, що після чотирьох етапів на «фінальну» гонку в Червоноград Яроменко приїхав в якості лідера.

Однак його перевага над Сапужаком становило всього на три очки! Тому кожен зароблений бал в цьому раунді для цієї пари буквально був «на вагу золота»!

Переможи в цьому заїзді Сапужак, він скоротив би разом своє відставання від чинного Чемпіона України на два пункти і тоді різниця між ними вимірювалася б всього одним єдиним очком! В якійсь мірі, саме цей момент став вирішальним! Про що пізніше.

У шостому заїзді стартувало троє: Ігор Потапчук, його брат Юрій та Ігор Романов. Якщо Ігор «поїхав» зі старту, то його тезка відчайдушно боровся з другим Потапчуком, але так і не зміг випередити його. В такому порядку вони і фінішували.

У наступному і зовсім «залишилося» тільки двоє і він також не був відзначений обгонами. Однак в чомусь цей заїзд став свого роду знаковим.

Саме тут таблиця звела в очному протистоянні Юнашева з Яроменко і киянин показав нинішньому лідеру «Автоспідвея» свій клас.

«Юнга» зі старту, що, називається «поїхав» опинившись поза досяжністю для чинного Чемпіона України з трекових гонок!

Більш того, по закінченню дня стало зрозуміло, що саме в цьому заїзді Юнашевим не тільки було встановлено кращий час дня, але він став й новим рекордом для цієї траси!

За це досягнення Сергій отримає «Кубок Пам’яті Сергія Пелешко».

Однак до цього моменту Юнашеву потрібно пройти ще кілька баталій на трасі, а також чергові, в чомусь суперечливі рішення суддів.

Поки ж 8-й заїзд зводить Сапужака, Грицая, Костенюка і Юрія Потапчука, причому в цей раз всі четверо були на старті. І тут знову відзначився львів’янин.

Лідерство захоплює Юрій, тоді як Сапужак виявляється тільки третім.

Проте, після боротьби, що тривала майже два кола, Андрій проходить Костенюка, після чого тут же приступає до атак на Юрія.

Цього разу Потапчук залишає «відкритою хвіртку» внутрішнього радіусу і на останньому колі Сапужак все-таки вириває у нього перемогу і три очки за неї.

Позаду ж Грицай випереджає Костенюка і фінішує третім.

Перші підрахунки

Останній відбірковий заїзд звів Романова з Ігорем Потапчуком і Віталієм Гончаренко, тоді як Пелешок після того креша більше не стартував.

І в цій гонці молодший з братів Потапчуків на своїй «Тойоті» знову демонструє досить своєрідну тактику оборони.

Він знову з перших метрів «паркується» на білій лінії, тим самим не залишаючи шансів суперникам випередити його всередині.

Всі чотири кола червоний «Гольф» Романова шукав підхід до цієї «глухої» обороні, пробуючи зовнішній радіус, при цьому неодноразово підштовхуючи, але дуже «ніжно», в задній бампер машину суперника!

Після відмашки жовтого прапора з чорним хрестом, що символізує початок останнього кола, Ігор кидається в відчайдушну атаку «а-ля Юнашев» по зовнішньому радіусу і … тут же зривається в «відпрацювання»!

Благо для Романова, третій на трасі Гончаренко досить сильно відстав, і він зберігає своє друге місце і два очка за нього.

Однак після цього на червоному «Гольфі» Ігоря обривається патрубок системи охолодження і він закипає, вибувши з гонки!

А саме набрані пілотами очки після дев’яти відбіркових заїздів стають визначальними. Настав час перших підрахунків.

Лише (як для нього) з однією перемогою та двома другими місцями Яроменко зібрав 7 очок, так само як і Сапужак, і Юрій Потапчук. У всіх трьох виявилося по одній перемозі і два других місця.

З двома перемогами і одним видаленням з гонки «на брата» Ігор Потапчук та Сергій Юнашев зібрали по 6 балів, так само як й стабільний Грицай з однієї «вікторією», а на рахунку Романова виявилося 5 очок.

Саме ці 8 пілотів і вийшли в півфінали, тоді як для Віталія Костенюка і Миколи Пелешко з трьома очками у кожного, так само як і для Віталія Гончаренко, Олександра Потапчука та Ігоря Говдуна, що так й не стартував в цей день, гонка на цьому закінчилася.

При цьому не можна не відзначити саме Гончаренко, що зібрав в результаті два бали.

Для нього старт в Червонограді став абсолютним дебютом, причому не тільки в «Автоспідвее»!

В реалії Віталій є ні ким іншим, як механіком рівненської команди, готуючи до перегонів цей самий «Гольф», так само як і машину Ігоря Романова. І перший же його гоночний досвід виявився результативним …

Проте вся увага, як глядачів, так і самих учасників, в цей день була прикута до іншого дебютанта треку. З яким виявилося пов’язано відразу пару, скажімо так – протиріч.

Але про це, у другій частині нашої розгорненої розповіді про 5-й (й фінальний) етап Чемпіонату України з трекових гонок «Національна Ліга Автоспідвея», проведеного пам’яті Сергія Григоровича Пелешко.

 

В’ячеслав Щербина спеціально для українських трековиків

Фото Алена Кудріна і Уляна Яцика & VAKA


Додати свій коментар













Pin It on Pinterest