Чемпіонат України з трекових гонок: Нечисленно, але видовищно і напружено

Автор: В'ячеслав Щербина | 28 Лип, 2021
Чемпіонат України з трекових гонок

Після Червонограда два чергових етапи Чемпіонату України з трекових гонок прийняв спідвейний стадіон в Вознесенську. І хоча гонки виявилися нечисленні, боротьби на трасі і обгонів вистачало в обидва дні!

Так, 3-й і 4-й етапи Чемпіонату України з трекових гонок в заліку для дорослих пілотів «ТН-9» зібрали тільки по 9 учасників. Зважаючи на таку малу чисельність в кожному заїзді знову мали стартувати тільки по 3 автомобілі. Однак з огляду на відмови техніки, у відбіркових заїздах на старт виходило і по два і пару раз навіть по одному учаснику!

Більш того, в суботу суперників не вистачило навіть для звичних квартетів на півфінальні заїзди. А ось в неділю про старт трьох машин у вирішальних фіналах рішення було прийнято навмисно зважаючи на безпеку змагання. Причиною тому послужила серйозна аварія, що сталася вже в першому ж заїзді дня. Проте, не дивлячись на нечисленність, боротьби на трасі, навіть коли на ній виявлялося лише два автомобіля, обидва дня виявлялося достатньо! Як завжди, про все по порядку.

Рахувати будемо по-новому!

Крім боротьби на трасі, 3-й і 4-й етапи Чемпіонату України з трекових гонок запам’ятаються в першу чергу самим учасникам відразу двома досить суперечливими рішеннями суддівства. Так, з самого початку появи дисципліни «Автоспідвей», а до цього в існуючих кілька десятиліть ще з часів СРСР зимових іподромних перегонах, при старті в заїзді трьох машин система нарахування залікових балів завжди залишалася незмінною – 2/1/0.

Цього ж разу з якихось причин судді прийняли рішення ввести нарахування очок як 3/2/1. Начебто, а «Чому б і ні?». Але тут є відразу кілька нюансів.

Не можна забувати, що в цій автоспортивної дисципліни буквально кожен зароблений бал в будь-якому заїзді може вирішити навіть долю чемпіонського титулу! У треку буквально всі до єдиного зароблені пілотами очки протягом кожного з етапів йдуть в їхні індивідуальні скарбнички, що визначають місця за підсумками року.

З урахуванням даної специфіки, нова система нарахування очок повинна зберегтися до кінця сезону. В іншому випадку виникне спортивна несправедливість. Хоча, остання, частково вже «має місце».

Те, що при старті трьох машин зник «бублик» за останнє місце, теж аж ніяк не є таким однозначним рішенням зі спортивної точки зору. Тепер, у разі, коли на черговому етапі «Автоспідвею» збереться досить учасників і в заїздах будуть стартувати звичні квартети, по відношенню до них виникне певна несправедливість.

Справа в тому, що тоді система нарахування очок збережеться класичною – 3/2/1/0. Але ж ціна «вікторії» при опозиції з трьох суперників на трасі однозначно повинна бути вищою, ніж при всього двох!

Проте, в обох випадках тепер вона буде вимірюватися одними і тими ж трьома заліковими балами …

Більш того, в результаті в Вознесенську через поламки техніки і безліч пенальті й зовсім більшість з 12 відбіркових заїздів проходили при всього двох учасниках. Мало того, пару раз все зводилося і зовсім до формальності, коли на старт виходив всього один пілот! І він отримував ті ж самі три очки за таку «номінальну» перемогу …

У зв’язку з цим ми зв’язалися з головою Комітету трекових гонок ФАУ Андрієм Яроменко і він запевнив нас, що до кінця року на всіх етапах при форматі зі стартом трьох машин у відбіркових заїздах буде збережена нова система нарахування очок … Однак зовсім не це нововведення стало головною «неоднозначністю» гонок в Вознесенську. Ще суперечливіше, а в підсумку десь навіть цинічніше, виглядало інше нововведення «від суддівства».

Суперечливі … конуси

Всім, включаючи тих, хто сьогодні цікавиться тієї ж Формулою 1, відома проблема з дотриманням пілотами меж траси. Точніше, – з перетином білої лінії, яка обмежує її межі. Хто сказав, що трекові гонки будуть винятком? Однак у них дана «проблема» існує з самого зародження «Автоспідвея» і до цього моменту вона без будь-яких проблем вирішувалася.

З самого початку і по сьогоднішній день в Регламенті «Автоспідвея» більш ніж просто і ясно прописана ситуація з перетином білої лінії, а саме пункт 11.5.4. Трактується він так.

За наїзд на білу лінію або внутрішню бровку доріжки двома колесами пілот отримує попередження від Директора змагання. При цьому попередження НЕ дається у випадках, «коли це було зроблено в інтересах безпеки інших автомобілів і при цьому не відбулося зміни позиції, або вимушено під натиском з боку суперника». Ще раз – за один виїзд двома колесами згідно правил дається ТІЛЬКИ попередження!

У разі трьох «попереджень» за гонку, а їх пілот може отримувати і за інші «провини», він знімається зі змагань і всі його очки анулюються. Заїзд ж одразу всіма чотирма колесами за білу лінію зазвичай завжди вів для винного до анулювання результату саме даного заїзду.

В цей же раз, аргументуючи занепокоєнням про безпеку, суддівство вирішило серйозно змінити як саму систему пеналізації, так й контроль за фактором «білої лінії».

Причому, наскільки правомочними є подібні маніпуляції з чітко прописаними пунктами Регламенту – велике питання! … Як би там не було, але в Вознесенську на додаток до білої лінії кордону траси обмежили конусами, що офіційно іменувалися «фішками».

Так, дотик такого конуса є більш наочним фактом порушення ліміту доріжки і він більш однозначний для винесення рішення суддями. Якщо не брати до уваги одне невелике «але».

Будь ці «фішки» встановлені в метрі від білої лінії – «нема питань». Однак їх поставили практично прямо на саму білу лінію! І, як, можливо, хтось із наших читачів вже здогадався, за збитий конус йшло анулювання результату заїзду для даного пілота. Хоча за правилами за це мало слідувати тільки попередження, і то не у всіх випадках!

Мабуть, найжахливіше, що про анулювання їхніх результатів деякі пілоти і зовсім дізнавалися тільки ввечері, коли побачили підсумкову таблицю всієї гонки опублікованій в месенджерах! …

А ось це і зовсім вже «пахне» якимось підтасовуванням результатів! Можливо, це звучить і жорстко, але як інакше можна охарактеризувати подібну ситуацію?! …

Мало того, що в більшій половині з 12 відбіркових заїздів обидва дня стартувало по дві, а то й одній машині. Так там, де їх все ж виявлялося троє, багато результати, причому навіть одразу двох пілотів, в результаті виявлялися анульованими за ті самі збиті «фішки»! І це при тому, що згідно з абсолютно офіційно прописаними правилами, спортсмени мали повне право виїжджати двома колесами за межі траси!

Наприклад, цього практично неможливо уникнути під час боротьби, тим більше, коли сторона оборони робить це занадто активно. В такому випадку атакуючому пілотові щоб уникнути зіткнення нічого не залишається, як виїхати за межі траси, щоб уникнути зіткнення – ситуація, прописана в Регламенті як «під натиском». Судячи з усього, в цей раз анулювалися результати і в подібних випадках, і не раз! …

Відразу двоє «в мінус»

Благо, що в багатьох заїздах, навіть при двох учасниках, на трасі в Вознесенську велася боротьба. Ну а глядачів на трибунах, а в суботу вони не були порожніми, мало хвилювали зароблені очки і тим більше анульовані результати «постфактум» … Суботня гонка супроводжувалася спекотною погодою, яка кинула свій додатковий виклик. Не стільки пілотам – благо заїзди в треку тривають менше двох хвилин, – а скоріше їх техніці.

Наприклад, дебют в «Автоспідвее» Валерії Білоус виявився зім’ятий її Seat-ом.

Іспанський «друг» відмовив починаючій пілотесі та в суботу вона так й не змогла прийняти старт в жодному із заїздів. При цьому Валерія стала не єдиною, кого в цей день підвела техніка.

Зрозуміло, що дебютантка навряд чи склала б конкуренцію завсідникам треку, чого не можна було сказати про Ярославу Крищук і Андрія Сапужака. Вони є швидкими пілотами і обидва зіткнулися з технічними проблемами, що однозначно позбавило глядачів гарантованої порції видовищності.

Ярослав встиг відзначитися в гонці, подарувавши глядачам боротьбу, але зовсім недовго. 3-й відбірковий заїзд звів його, Сапужака і Тараса Квачука. Саме Тарас повів в ньому зі старту, тоді як Ярослав з перших же метрів приступив до пресингу на лідера.

Після пари кіл з безперервними атаками, Крищуку вдається випередити суперника і тут же почати йти у відрив. Однак через пару сотень метрів на початку останнього кола «Гольф» Ярослава завмирає!

На жаль, але за цьому гонка для Крищука закінчилася і попереду на нього чекає капітальний ремонт двигуна. Але і це не все.

На довершення до всього свого роду глузуванням для юного пілота стало те, що і цей результат Ярослава (третє місце, яке в цей раз приносило один заліковий бал) в підсумку був анульований!

При своїй атаці на суперника Крищук дійсно збив «фішку», і тут ми знову не можемо не відзначити, що стояла вона прямо на білій лінії! …

Що ж до Сапужака, що є віце-чемпіоном минулого року, то на його «Форд Ескорті» двигун почав перегріватися з самого початку і в суботу він просто «не їхав».

Незважаючи на ці проблеми, пілот зі Львова намагався боротися, однак через ті самі зачеплені конуси результати Сапужака виявилися анульовані аж чотири рази тільки за одну суботу!

Причому у випадку з півфіналом, де Андрій не на жарт зійшовся з Тарасом Квачуком і після напруженої дуелі зміг обігнати його, згодом він позбувся двох балів за друге місце.

Найцікавіше, що і результат суперника Сапужака також був анульований! Іншими словами, очки за другий півфінал в суботу отримав лише переможець Андрій Яроменко! …

У підсумку, будучи одним з головних фаворитів, Андрій Сапужак за суботу заробив лише два очки. Так, тут можна сказати, що всі учасники перебували в рівних умовах і далеко не всі з них отримали пенальті за збиті конуси.

Проте, коли пілотів позбавляють їх зовсім законного права, і замість звичного попередження відразу «забирали» результат – все це здається не зовсім правомірним ….

Новий «старий» гравець

Але і у головного візаві Сапужака останніх декількох років – 2-кратного і чинного Чемпіон України Андрія Яроменко, – легкої прогулянки в цей раз не вийшло. Більш ніж гідну конкуренцію йому в Вознесенську, принаймні – в суботу, – склав Микола Пелешок.

Будучи справжнім ветераном, Микола вже багато років виступає в «Автоспідвеї» – дисципліни, задуманої і втіленої в життя його рідним братом Сергієм Пелешко, котрий на превеликий жаль залишив нас два роки тому.

Однак раніше «під» Миколою опинялась абсолютно не конкурентна техніка – він і зовсім кілька сезонів виступав на скромній 1,6-літровій «вісімці» і це проти 2-літрових, та ще й «заряджених» «Гольфів»! …

Тепер же рівненчанін і сам придбав «німця», і нарешті-то довів його мотор «до пуття», після чого Пелешок буквально полетів.

Уже в першому ж заїзді дня Микола вириває перемогу у Яроменко, тим самим, задаючи тон цій гонці. Більш того, Пелешок виграє і всі інші свої заїзди, так само як це робить і Яроменко.

Правда в деяких із них у лідерів опинявся лише один суперник, а Микола і зовсім один раз став єдиним учасником. Благо, в півфіналах взяли участь по три учасники, проте і тут Яроменку і Пелешку не знайшлося рівних.

Не вийшло кинути виклик фаворитам і переможцю двох перших етапах цього сезону Анатолію Гудкову, на рахунку якого було два перших і два других місця в суботніх відбіркових заїздах.

У першому півфіналі Пелешок без проблем «поїхав» від Анатолія, не кажучи вже про Володимира Квачука, що фінішував третім. У підсумку в суботній Фінал виходять Пелешок з Яроменко, що зібрали 15 і 14 очок відповідно, плюс Гудков, на рахунку якого виявилося 12 балів.

На старті Микола захоплює лідерство, однак уже в другому віражі Яроменко підтверджує своє реноме головного фаворита, не тільки практично відразу випередивши Пелешка, але і пішовши від нього у відрив.

Таким чином, саме Андрій очолив подіум 3-го етапу Чемпіонату України з трекових гонок. При цьому обидві вони з Пелешком набрали порівну – по 17 балів.

Анатолій Гудков знову не зміг кинути виклик двом суботнім лідерам, ставши третім на подіумі, зібравши в результаті 13 очок.

Не можна не відзначити, що як раз це тріо пілотів жодного разу не зачепило обмежувальних конусів. Відповідно, вони отримали в свій «актив» всі до єдиного зароблені ними бали, тоді як інші в цей день «назбирали» з дюжину «штрафів»! …

Батько з сином Володимир і Тарас Квачуки, які вступали на одній машині, виявилися поза подіумом.

Причому саме син Тарас став «найкращим серед інших», заробивши 9 очок, коли як батько Володимир і Сапужак, які закінчили день позаду нього, зібрали всього 3 і 2 бали відповідно. Ну а в неділю, на жаль, настільки яскрава заявка на перемогу від Миколи Пелешка обірвалася, що називається – не встигнувши початися.

Перерваний політ

Для початку, в неділю Вознесенськ зустрів своїх гостей дощем, тому, на жаль, в цей день трибуни мототреку відверто були порожні. Причому нехай і невеликі, але опади тривали практично всю гонку. На щастя, полотно цього мототреку виявилося ретельно підготовленим і на відміну від Червонограда навіть під час дощу практично «не рилось».

Не кажучи вже про те, що воно не йшло ні в яке порівняння з тією багнюкою, в яку після опадів перетворювалася тимчасова траса в Чернівцях.

Завдяки цьому, незважаючи на дощ, пілоти все одно могли пускати свої машини юзом і навіть атакувати по зовнішньому радіусу. І, по якійсь спортивній іронії, найяскравішим тут видався перший же відбірковий заїзд дня.

Уже в першому віражі між Гудковим і Пелешко, що вирвалася в лідери, відбувається контакт, причому досить явний.

Після отриманого важкого удару в задній бампер Микола виявляється тільки третім. Цікаво, що за правилами при зіткненні в першому повороті заїзду, тим більше що привів до зміни позицій, він зупиняється і дається рестарт. В даному ж випадку з якихось причин суддівство не стало зупиняти заїзд. У ретроспективі, це стало фатальною обставиною!

Микола тут же кидається в атаку і відразу випереджає Володимира Квачука, після чого він відчайдушно переслідує свого «кривдника», який пішов було в відрив. В кінці третього кола на вході у віраж Миколі вдається випередити суперника, однак той майстерно перехрещує траєкторію, залишаючи Пелешка зовні.

На жаль, але при цьому Анатолій знову допускає контакт з суперником, після чого «Гольф» Миколи відправляється в паркан, зносячи не тільки кілька його метрів, але і пару бетонних стовпчиків! На щастя, в цьому інциденті крім «свіже підготовленої» машини Пелешка і забору ніхто не постраждав.

Цілком передбачувано результат Гудкова був анульований, а перемога присуджена саме Миколі. Однак, думається, що для нього ці три очки стали вкрай слабкою втіхою. Крім передчасного закінчення гонки, Пелешко чекає досить серйозний ремонт його «Гольфа», який отримав пошкодження підвіски і спереду і ззаду.

На щастя, за нашими відомостями сам мотор в тій аварії не постраждав … А тим часом, в інших недільних заїздах боротьби теж вистачало – на щастя без таких наслідків. Вони проводилися за тією ж формулою, що і напередодні. Причому, хоча Ярослав Крищук вибув з боротьби, в цей раз на старт все ж змогла вийти Валерія Білоус на своєму вельми оригінально прикрашеному «Сеаті».

Дев’ятим учасником у неділю став Сергій Лакушев, який вперше в цьому році приєднався до трековиків. Цікаво, що пілот із Запоріжжя виступає на абсолютно незвичній, причому не тільки для «Автоспідвея», а й для всього автоспорту «Славуті»!

Протистояння двох Андріїв триває!

Для початку, з похолоданням і відсутністю пилу, в неділю знову «поїхав» Ford Escort Сапужака. Свій перший недільний старт Андрій легко виграє з огляду на те, що у нього в опозиції виявилася лише одна Валерія Білоус, чий «Сеат» хоча і поїхав, але вкрай повільно.

Зате в його наступному своєму заїзді (і п’ятому в день) хоча на старті знову виявилося всього дві машини, Сапужаку довелося позмагатися за перемогу з Тарасом Квачуком, де Сапужак буквально вирвав це перше місце у суперника. У наступному заїзді теж стартувало лише двоє, де опозицію Гудкову склав Сергій Лакушев, який не виступав напередодні.

На своїй «Славуті» він три кола несамовито атакував Анатолія, причому періодично роблячи це по зовнішньому радіусу. У підсумку Сергієві вдався обгін саме зовні, тоді як контратака з боку Гудкова на останньому колі не увінчалася успіхом.

Не встигли глядачі перевести дух, як на них чекала чергова дуель!

На старті наступного заїзду знову стояло лише дві машини – Лакушева і Сапужака. Вони пройшли на межі всі чотири кола, проте цього разу Сергій не зміг скласти конкуренцію куди більш досвідченому трековику.

В цей же час інший Андрій – Яроменко, – практично без боротьби, перемагає в трьох своїх заїздах. Однак його останній відбірковий виявляється не настільки простим.

У 11-му заїзді дня таблиця зводить Яроменко з його візаві-тезкою, а також Гудковим.

Встигнувши серйозно заявити про себе з вершинами подіуму на двох перших етапах, Анатолій просто таки вириває перемогу на останньому колі 8-го заїзду дня у Тараса Квачука. Але в 11-м головним магнітом уваги стала боротьба двох Андріїв.

Їхня перша ж очна зустріч закінчується зіткненням!

Поки Анатолій Гудков захоплює лідерство, позаду нього Сапужак після відверто невдалої спроби атаки відверто розвертає машину свого суперника в першому віражі. Цікаво, що це зіткнення відбулося на другому колі, при цьому всі три машини залишалися на ходу, і, тим не менш, в цей раз судді зупиняють заїзд.

Але і з Гудковим рахуватися доведеться!

Природно, після такого зіткнення винного Сапужака знімають з заїзду, що абсолютно відповідає правилам.

Після цього дається рестарт, тепер уже для всього двох машин. Проте, і він «не допоміг» Яроменко. Андрій знову програє старт, після чого кілька кіл часом просто таки несамовито атакує суперника.

Проте, Анатолій встояв під цим натиском, ставши єдиним, хто в неділю зміг випередити 2-кратного і чинного Чемпіона України …

Тим самим, як і два Андрія, Гудков виходить до півфіналу, куди також як і напередодні, пробивається і «сімейний підряд» батька і сина Квачуків, плюс Сергій Лакушев. Але, на жаль, в півфіналах знову як такої боротьби не вийшло.

У першому з них Яроменко їде від Лакушева і Тараса Квачука, тоді як у другому аналогічно впевнено виграє Гудков, в той час як на «Ескорті» Сапужака «випадає» друга передача.

З цієї поломкою львів’янин хоча і виходить у Фінал, зібравши 11 балів проти 14 у Яроменко і тих же 11 у Гудкова, але скоріше в ньому не більше ніж «бере участь». Благо для глядачів, у вирішальному заїзді дня все ж не обійшлося без інтриги і боротьби. Зі старту тут знову доволі впевнено повів Гудков, тоді як Яроменко щосили намагається нагнати лідера.

Незважаючи на всі зусилля з боку Андрія, відстань між ними не змінювалося і, здавалося, що Анатолій знову переможе, як і на перших двох етапах в цьому році. Однак на вході в останній віраж Фіналу, Гудков помиляється, проходячи його досить широко. Другого запрошення незрівнянно більш досвідчений суперник не потребував!

Буквально на фініші Яроменко вириває перемогу. Тим самим, він знову, як і напередодні, заробляє вагомі 17 очок і очолює подіум, тепер уже 4-го етапу Чемпіонату України з трекових гонок.

В активі Гудкова, який піднявся на другу сходинку, за цю дощову неділю накопичилося 13 балів проти 12 у Сапужака, котрий став третім.

«Кращим серед інших» в цей день стають відразу двоє – Лакушев і знову Тарас Квачук, що зібрали в підсумку по 10 балів, тоді як на рахунку Володимира Квачука в цей раз теж виявилося чимало – 8 очок.

І серед дітвори не без своєї неоднозначності

Крім дорослих у Вознесенську виступали і діти на баггі. Їх теж виявилося трохи і тут теж не обійшлося без технічних поломок. При цьому у дітвори система нарахування очок залишилася класичною для чотирьох учасників – 3/2/1/0. Проте, саме з підбиттям підсумків, особливо в суботу, і тут не обійшлося без своїх неоднозначностей.

Баггі Гліба Маслечко після пари перемог відмовилося їхати і він пропустив два заїзди. Проте, до Фіналу не без допомоги одного з механіків Андрія Сапужака, воно «ожило». Згідно з форматом, при чотирьох учасників, після чотирьох не зовсім відбіркових заїздів в Фінал в реалії виходять всі учасники.

Випередивши Богдана Марущака, Гліб перемагає в ньому і очолює подіум молодшої підгрупи. При цьому не можна не відзначити, що на рахунку переможця виявилося лише 9 балів проти 11 у Богдана, який став срібним призером. Здавалося б – як таке можливо ?!

Справа в тому, що з введенням кілька років тому нового формату змагань в «Автоспідвеї» з обов’язковими фінальними заїздами, було прийнято рішення визначати підсумковий подіум саме за фактом фінішу Фіналу. Раніше ж протягом багатьох років визначальними були виключно суми зароблених учасниками очок на етапі.

Тепер «завдяки» такому нововведенню в раундах Чемпіонату України з трекових гонок трапляються і такі казуси, коли переможець в результаті заробляє за день менше, ніж призер. Однак, як ми вже не раз говорили, зайняті місця на подіумі в треку практично не мають ніякого значення, так як в активи пілотів за підсумками року все одно йдуть всі до єдиного очки, зароблені ними по ходу дня …

Третім в молодшій підгрупі став Артур Гнатович, який зібрав в результаті 7 очок, тоді як баггі Тетяни Яроменко практично весь день відмовлялося їхати.

Серед старших в суботу все пройшло куди більш однозначно і без інтриги, принаймні – «спереду». Василь Марущак виграв всі до єдиного заїзди дня, включаючи Фінал, залишивши позаду свого брата Богдана. Позаду ж братів Марущаків і тут сталася схожа ситуація, що і серед молодших.

Третьою на подіум піднялася Тетяна Яроменко, хоча на її рахунку виявився всього один єдиний бал, проти трьох у Артура Гнатовича. Однак, з огляду на те, що він поступився суперниці в Фіналі, відповідно Артур опинився поза подіуму …

У неділю Богдан Марущак відновив своє реноме лідера. Він виграв у двох відбіркових, а потім і фінальному заїзді, зібравши в результаті 12 очок. Маслечко, баггі якого знову «вередувала», як і напередодні стартував лише двічі в «відбіркових» заїздах і виграв в них. Однак у вирішальному Фіналі Гліб поступився Богдану, тим самим з 8 очками посівши другу сходинку подіуму підзаліку 1-ЮМ, де бронзовим призером з тією ж кількістю очок знову став Гнатович.

Серед старших балом знову правил Василь Марущак, знову вигравши всі заїзди, другий день поспіль зібравши можливий максимум з 15 балів. Його брат Богдан незмінно фінішував другим, зібравши в результаті 10 очок проти 5 у Гнатовича, в неділю двічі піднявшись на третю сходинку подіуму.

***

А вже в наступні вихідні, точніше в суботу, 31 липня, 5-й етап Чемпіонату України з трекових гонок прийме абсолютно нова тимчасова траса, розташована в Косові. З урахуванням того, що після чотирьох раундів «Автоспідвея» лідером з 54 очками є Анатолій Гудков, випереджаючи за лише на три бали Андрія Яроменко, можна не сумніватися, що там буде інтригуюче.

Так само як і позаду двох лідерів, де Тарас Квачук поступається лише 4 пункти Андрію Сапужаку, що зібрав 35 балів. Залишається сподіватися, що до цього моменту свої машини зможуть відновити і Ярослав Крищук з Миколою Пелешком, на рахунку яких після їх невдач в Вознесенську тільки 25 і 20 очок відповідно …

В’ячеслав Щербина для українських трековиків та їхніх уболівальників

Фото учасників і архів автора


Додати свій коментар










Pin It on Pinterest