Українець в EuroNASCAR: Повернення до «нормальності» і випробування професіоналами

Автор: В'ячеслав Щербина | 03 Сер, 2021

Український пілот-ентузіаст Ігор Романов вперше цього року виступив на EuroNASCAR. Гонка проходила на легендарної британської трасі Brands Hatch, ставши однією з перших в Англії, куди після жорстких карантинних заходів були допущені глядачі, перетворившись на справжнє свято швидкості. Для українця ж вона запам’ятається як непростий дебют серед професійних пілотів.

Після відкриття сезону в Валенсії, британський гоночний вікенд для EuroNASCAR став другим в цьому році. З огляду на «підхоплений» акурат перед іспанським етапом «ковід», на щастя в його легкій формі, Ігор Романов не зміг виступити в Іспанії. Але і участь в гонці на Туманному Альбіоні до останнього моменту стояла під питанням, причому не тільки для українця, а й для всієї серії!

COVID-у наперекір!

Будучи острівною державою, Велика Британія як і раніше дуже жорстко ставиться до карантинних заходів і весь візит EuroNASCAR до останнього моменту залишався під великим питанням. Головна причина – необхідний 10-денний карантин. Проте, організатори цієї серії змогли домовитися з англійськими властями про «лімітований карантин» з обмеженим пересуванням всіх учасників процесу, проте без вимоги суворої самоізоляції.

На радість, як самих пілотів, так і англійських уболівальників, після пропуску в минулому році з огляду на все той же карантин, десант EuroNASCAR, частиною якого був і Ігор Романов, все ж висадився на британському острові.

І ця гонка дійсно стала справжнім святом для уболівальників, пройшовши під негласним гаслом Back to normality – «повернення до нормальності».

В якійсь мірі етап європейського «Наскар» став свого роду тестовим саме з карантинної точки зору. На нього було допущено тільки 4 тисячі глядачів, тоді як двома тижнями по тому для Гран Прі Великої Британії під егідою Формули 1 було дано повне зелене світло з максимально можливою відвідуваністю понад ста тисяч глядачів!

Так, з «королевою автоспорту» і тим більше з її багатомільйонними зоряними пілотами навряд чи щось в цьому світі може потягатися за популярністю, – хіба що той самий оригінальний NASCAR.

Проте, можна сміливо заявляти, що за шоу складовою для уболівальників британський етап EuroNASCAR міг сміливо змагатися і з «Гран Прі».

В даному випадку цей «івент» дійсно став тим самим довгоочікуваним ковтком свіжого повітря, принаймні, для британських фанатів автоспорту.

У паддоку і біля нього їх тут чекало все, що «душа забажає». Крім хіба що … завжди присутніх «дівчат» від EuroNASCAR – схоже, вони виявилися єдиними, хто «став жертвою» карантинних заходів. Проте в іншому цей вікенд перетворився в по-справжньому сімейний день відпочинку.

Починаючи від аніматорів в костюмах персонажів «Зоряних воєн», «лунапарку» для дітей, величезної кількості магазинчиків і просто «лавочок» з масштабними моделями «наскарів» і всякого роду «сувенірки», закінчуючи … Ні, все ж зупинимося на цьому моменті докладніше.

Американський, – так так, саме він, а не британський – гімн заспівала досить колоритна виконавиця. Він супроводжувався не тільки почесною вартою ВВС США, але і феєрверком – природно червоно-біло-синім. Але цим завсідників етапів європейського «НАСКАРа» не здивувати.

Інша справа неймовірні «хот-роди» і «драгстери», просто «масклкари» і, звичайно, величезні американські вантажівки.

Окрему увагу завзятих фанатів NASCAR, включаючи і Ігоря Романова, отримали справжнісінькі «наскарівські» машини минулих років. Причому, починаючи від зовсім старих, які дійсно тоді могли ще іменуватися «стоковими», до куди більш сучасних.

Для українського гонщика тут особливо дорогими його серцю були одразу кілька машин «з під» Боббі Лябонте з його традиційним №18.

Чемпіон NASCAR 2000-го року є головним кумиром Романова. Саме після розмови з ним кілька років тому, а вийшовши «на пенсію», Боббі ще не так давно періодично стартував в EuroNASCAR, Ігор зважився зробити цей крок. І ось тепер, нехай і не в «заповітному» американському «НАСКАРі», проте, українець все ж виступає в справжніх гонках із ДНК цих перегонів.

Найцікавіше, що всі ці чудові машини з минулого не просто є предметами приватних колекцій, а вони залишаються на ходу і в ці дні не раз виїжджали на трасу для демо-заїздів, розриваючи повітря ревом їх 5,7-літрових V8, що розвивають під 800 «коней»! … До речі, між заїздами європейського «НАСКАРа» траса не пустувала.

В якості «гонок підтримки» тут проходив етап так званих «Легенд» (Legends), що є на сьогодні свого роду однією з найперших ступенів автоспорту, включаючи і той самий NASCAR.

C урахуванням їх компактності, а «Легенди» в прямому сенсі виконані в зменшеному масштабі від реального прототипу класичних «хот-родів» 40-х років, гонки з ними являються чимось несхожим ні на що інше з неймовірно щільною боротьбою.

Плюс тут проходили гонки британських «пікапів», що теж залишають у глядачів чимало вражень.

Але, все ж головним «цвяхом програми» для британських глядачів в той липневий вікенд на «Брендс Хетч» був EuroNASCAR. І ось тут Романова чекали великий сюрприз і, можна сказати, справжній холодний душ!

Випробування професіоналами …

Для початку, вивчаючи перелік заявлених на гонку, Ігор не виявив себе в ньому, а до гонки залишалося менше тижня! Романов тут же зв’язався з представником команди Not Only Motorsport, за яку він виступає і виявився дещо ошелешений! Як з’ясувалося, його перевели в залік для професіоналів PRO!

Справа в тому, що в цій італійській «стайні» з’явився новий пілот, що не володіє жодним досвідом EuroNASCAR-а. Тому і було вирішено посадити його на колишній №89 українця.

Ну а Романова, з урахуванням вже наявного у нього торішнього «накату», італійці вирішили кинути на «розтерзання вовкам» в залік для професіоналів, де тепер він виступає на білосніжній машині з №90.

Нагадаємо, що в EuroNASCAR всі етапи складаються з двох гонок, в свою чергу зазвичай проводяться в здвоєному форматі. В один день проводиться один етап, який в свою чергу складається з двох роздільних гонок. Залік EuroNASCAR 2 зарезервований для початківців і джентльмен-драйверів, де в минулому році і виступав Романов.

В основному ж класі, іменованому як EuroNASCAR PRO в основному їдуть професійні пілоти. При цьому машини в обох заліках одні і ті ж – абсолютно жодних відмінностей.

Наприклад, в минулому році і кілька сезонів до цього в EuroNASCAR PRO виступав Жак Вільньов – Чемпіон Формули 1, Чемпіон «Індікар» і переможець «Інді 500». В цьому році іменитий канадець також виступає, але в окремих етапах і в цей раз не стартував. На постійній основі в PRO їдуть два інших ветерана – Марк Гуссенс і Себастьян Блікемолен.

У послужному списку Марка дві «бронзи» за підсумками року «Формули-3000» в середині 90-х, а потім 13 стартів в легендарних «24 годинах Ле Мана», включаючи призові місця.

У бельгійця є і пара стартів в тому самому американському NASCAR – як фахівець з дорожніх трас він виступав на «Сонома» і «Воткінс Глен».

Блікемолен в минулому ставав Чемпіоном «Формули-Форд» і тричі в Renault Clio Cup (все в Нідерландах), потім безліч років виступав у різних серіях GT, включаючи кілька років в американській ALMS … Але навіть не ці пілоти з більш ніж чверть віковим досвідом в автоспорті грають головні скрипки в EuroNASCAR.

Фаворитами тут є справжні фахівці з цих 400-сильних монстрів, що не обладнані абсолютно жодними електронними системами і досі оснащеним класичними Н-образними ручними КПП.

До таких в першу чергу мова відноситься Алон Дей – 3-кратний і діючий Чемпіон EuroNASCAR, що кілька разів стартував і за океаном, причому у всіх трьох дивізіонах NASCAR, включаючи пару гонок в самому Cup! Другий, це Лоріс Хейземанс, який завоював титул цієї серії в позаминулому році і впевнено переміг на двох перших етапах цього сезону. Лоріс теж встиг «відзначитися» за океаном, кілька разів взявши участь в гонках другого дивізіону NASCAR – Xfinity.

Навряд чи когось здивує, що саме ця пара боролася обидва дні за вершину подіуму, вигравши по одній гонці «на брата» і в «Брендс Хетч». Причому для Дейя його суботній тріумф став ювілейним – 25-м за рахунком, причому всі виключно в заліку PRO!

Цікаво, що, поступившись в суботу своєму візаві, Хейземанс виявився практично поза конкуренцією в неділю. Перемігши в 10-й раз, представник Нідерландів, м’яко кажучи, не зовсім скромно проголосив себе не інакше як «Король Лоріс», буквально поставивши собі на голову корону!

Щодо коронації Хейземанс, звичайно, трохи «погарячкував». Куди доречніше йому було б прізвисько «професора» або «гросмейстера»! Справа в тому, що вже після фінішу в суботу Лоріс зізнався про ключове рішення, прийняте прямо по ходу гонки.

З огляду на те, що він не може нагнати лідируючого ізраїльтянина, він вирішив економити гуму!

Справа в тому, що в EuroNASCAR на один гоночний вікенд, тобто одразу два етапи, дається лише один комплект гуми!

Іншими словами, найбільш «свіжою» вона є на самому початку, на першому п’ятничному тренуванні. З огляду на таку особливість, пілотам нічого не залишається, як починати думати про економію покришок з перших метрів на трасі! А саме – наскільки викладатися, особливо на першій кваліфікації, а потім і всій першій гонці.

Так і вчинив Хейземанс, не ставши намагатися наздогнати лідируючого Дейя, задовольняючись другим місцем в суботу … Але це ми забігли вперед.

Головне, що саме з цими досвідченими пілотами, причому не тільки з точки зору «ЕвроНАСКАРа», як той же діючий Чемпіон EuroNASCAR 2 Вітторіо Гіреллі, який теж перейшов в PRO, але і в принципі в автоспорті, треба було ділити трасу Ігорю Романову. І досвід українця і близько не може зрівнятися ні з ким з учасників заліку PRO …

При цьому Романову, як і всім іншим, теж довелося думати про економію гуми, з одним лише абсолютно «невеликим» застереженням.

… і непростою трасою

Переважна більшість суперників українця знає «Брендс Хетч», що називається – «як свої п’ять». І це при тому, що йдеться про одну з найскладніших трас не тільки в Європі, але і у всьому автоспортивному світі! При цьому, якщо не брати до уваги минулий рік, європейський «НАСКАР» незмінно приїжджає сюди з 2011-го року. І саме ця траса є найулюбленішою для більшості його учасників і неспроста.

Якщо не брати до уваги етапи EuroNASCAR на зовсім мікроскопічному імпровізованому овалі, облаштованому на паркінгу у Франції і невеликому стаціонарному овалі Raceway Venray, саме гонки на «Брендс Хетч» є найближчими до овального ДНК того самого NASCAR. Разом із тим ця траса кидає і свій, практичний унікальний виклик.

В її короткій версії, яка іменується не інакше як Indy, ця дорожня траса є найбільш наближеною до овалу в європейському автоспортивному світі – звідси, власне, і назва.

При довжині трохи менше двох кілометрів конфігурація «Інді» складається з усього шести поворотів, більшість з яких праві. Так, тут трохи «не вгадали», бо на овалах пілоти незмінно повертають наліво. Проте, більшість цих поворотів затяжні. Але, унікальним є навіть не цей фактор.

Найбільша родзинка «Брендс Хетча» – це перепади висот.

Більшість пілотів порівнює їзду по конфігурації «Інді» не інакше як з «американськими гірками», а перший післястартовий поворот цієї траси дає «фору» навіть легендарної «Червоної воді» бельгійського «Спа».

Більш того, половина цих поворотів «сліпі», коли на гальмуванні пілот не бачить його «апекса», не кажучи вже про те, що відбувається за ним. Особливо це стосується підйомів перед другим і останнім поворотами.

У довгій же конфігурації, яка іменується також нехитро – «Гран Прі», пілоти їдуть буквально в ліс, де якщо не брати до уваги «шпильки» з гальмуванням перед нею, їх не чекає нічого особливого …

Частково, саме ця особливість «Брендс Хетча» в його короткому варіанті, а також і те, що ця траса за сучасними мірками неймовірно вузька, зіграли свого роду майже фатальну роль у виступі українського пілота на ній, про що пізніше.

Маючи виключно віртуальний досвід «Брендс Хетча», Романову було не до економії гуми і вже на першому тренуванні він проїхав 23 кола. Символічно, саме останнє з них виявилось його найшвидшим – 53,6 секунди. Вони виявилися майже на 4 секунди гірше кращого, яке передбачувано залишилося за Алоном Дейем, що не раз перемагав на цій трасі. Проте, з урахуванням того, що Ігор вперше в житті потрапив на «Брендс Хетч», не кажучи про майже річний «простій», цим початком і сам Ігор, і його команда були задоволені.

На другому тренуванні, що проходило в суботу вранці Романов не прискорився, однак те ж саме стосувалося і лідерів. Більш того, з урахуванням того самого фактора одного комплекту покришок, можна сказати, що звичайне поліпшення результатів протягом гоночного вікенду тут як би «з’їдає» погіршення стану покришок.

Наприклад, найкращий час Дейя вранці в суботу виявилося лише на 0,3 секунди швидшим за попередній. Кваліфікація ж кинула додатковий виклик у вигляді дощу, що пройшов перед нею.

Всі лідери, включно з тими ж Дейя і Хейземанса більш ніж половину кваліфікації відсиджувалися в боксах, надавши іншим учасникам сушити трасу своїми «сліками».

У Романова ж не залишалося вибору, бо йому досі був потрібний навик на підступному і вкрай непростому «Брендс Хетчі».

На середині кваліфікації за Ігорем значився 12-ий час, проте як тільки на асфальті з’явилася практично повністю суха траєкторія, на трасу виїхали фаворити і кваліфікаційні часи, природно, почали падати як доміно. «Поул» в результаті забирає Дей, все ж встановивши найкращий час вікенду – 48,9 секунди.

При цьому на останніх хвилинах кваліфікації утворився неймовірний трафік, який ускладнювався вологими частинами з боків ідеальній траєкторії.

У цих непростих умовах, одночасно, як намагаючись покращитися, так і не заважати іншим пілотам, особливо фаворитам, на передостанній хвилині кваліфікації Романов вилітає в гравійну пастку в повороті імені Грема Хілла.

Тим самим українець ненавмисно «зупинив» сесію червоними прапорами, але всього за 70 секунд до її запланованого закінчення. А попереду Ігоря чекали ще більші випробування!

Три куга відставання, але не без причини!

Найкращий кваліфікаційний час Романова складав 53,4 секунди, поступившись «поулу» 4,5 секунди. З урахуванням стану траси і трафіку коли вона було в найбільш сприятливому стані, такий результат для Ігоря був передбачуваний – йшлося про EuroNASCAR PRO! На щастя, після чергового несподіваного дощу під час кваліфікації заліку EuroNASCAR 2, до гонки професіоналів траса висохла.

На перших колах Ігор Романов тримався в ритмі пілотів попереду, однак лідери почали стрімко нарощувати швидкість. На жаль, але саме тут свою роль зіграла та сама специфіка «Брендс Хетча» в його конфігурації «Інді».

При довжині траси менше двох кілометрів, незабаром фаворити наздогнали українського пілота і можна сказати, що після 12-го кола як така гонка, принаймні, в класичному розумінні цього слова, для Романова закінчилася.

Усвідомлюючи свою відповідальність перед іншими учасниками, тим більше фаворитами, та ще й EuroNASCAR PRO, Ігор не в якому разі не хотів їм перешкодити. Але, не встиг Романов пропустити їх, як на нього «насіла» середина пелотону. А там, особливо в топ-10-ці цього заїзду, розгорталися найбільші баталії. Щоб не заважати їм, українцеві нічого не залишалося, як періодично повністю йти з траєкторії.

З урахуванням того, що до середини гонки два десятка «євронаскарів» розтягнулися по досить короткій трасі, будучи «коловим», Романов потрапив в свого роду «порочне коло».

Не встиг Ігор пропустити «середняків», як його знову наздогнали фаворити, тепер уже на друге коло.

Все це ускладнилося тим фактом, що на машині Романова «опустилося» ліве зовнішнє дзеркало – основне за яким пілот орієнтується в таких ситуаціях. За запевненням самого Ігоря, у внутрішньому дзеркалі машини EuroNASCAR практично нічого не видно, ну а праве в даному випадку було практично марним. Романов пробував було поправити дзеркало, проте це було просто не реально!

Таким чином, пропускати лідерів стало ще складніше і часом Романов не тільки йшов з траєкторії заздалегідь, а й потім елементарно не міг повернутися на неї просто не бачачи, що відбувається позаду. Як мінімум, українець побоювався виникнення аварійної ситуації, що було б куди гірше у всіх сенсах! …

Тож не дивно, що в підсумку фінішувавши 19-м з 21 офіційно класифікованих, Романов поступився фаворитам три кола, які встигли обігнати на коло і більше ще кількох пілотів.

Проте, в цій неймовірній «метушні», ближче до фінішу, Ігор встиг встановити свій кращий час в гонці.

На 28-му колі він показав 52,9 секунди. Так, рекордному колу переможця вони поступилися 3,3 секунди. Проте, якщо поглянути на протоколи першої гонки заліку EuroNASCAR 2, яка проходила в тих же погодних умовах, то цей показник Романова впевнено входить в топ-15 …

На жаль, але друга гонка виявилася для українця ще складнішою.

Романов почав недільну гонку більш впевнено, встигнувши повторити свій кращий час напередодні на перших же колах. Однак вже на 9-му при зниженні на 2-ю передачу «коробка» залишається на «нейтралці».

Причому відбувається це прямо в повороті, що не могло не привести до вильоту з траси. На жаль, на цьому змагальна частина для українця закінчилася.

Ігор став причиною першої появи «сейфеті кара», але далеко не останнього в цій гонці. На середині заїзду вилітає ще один з учасників.

На другому рестарті в боротьбі з Хейземансом помиляється вже і сам Алон Дей, вибувши з боротьби, тоді як Лоріс перемагає втретє в цьому році і 10-й в кар’єрі. Ну а наприкінці гонки в гравійної пастці опиняється ще один пілот, причому теж українець! Принаймні – за походженням.

Євген Соколовський є уродженцем Одеси, але вже багато років живе в Німеччині. Він хворіє NASCAR-ом не набагато менше, ніж сам Романов, також як і Ігор, другий рік виступаючи в європейському «Наскар», причому одразу в двох заліках!

P.S. або навпаки – початок ?!

Цікаво, що «хвороба» Ігоря цим видом гонок вилилася не тільки його участю в EuroNASCAR. Активна діяльність Романова в соцмережах, а також те, що він почав коментувати той самий американський NASCAR на телебаченні, починає приносити і інші результати.

Так в Англії українця на бесіду запросив Президент EuroNASCAR Жером Галпін. І йшлося не багато ні мало про те, щоб зробити Романова «Амбасадором» NASCAR в Україні та інших пострадянських країнах! Дійсно, виступи українця в європейському «Наскар» можуть завести його в абсолютно новому і несподіваному напрямі! Ми ж в свою чергу обов’язково будемо і далі стежити за просуванням кар’єри Романова як на гоночній трасі, так, можливо, і поза нею …

В’ячеслав Щербина

Фото EuroNASCAR і Ігоря Романова


Додати свій коментар










Pin It on Pinterest