Не до перегонів. Коли скасовували Гран Прі Формули 1

Автор: Роман Расюк | 13 Бер, 2020

Коронавірус примусив уперше з 2011 року скасувати етап Формули 1. Пригадуємо усі інші випадки, які раніше призвели до скасування Гран Прі чемпіонату світу.

Життя людей важливіші

Гонки – це розваги. В історії чемпіонату світу вже було, коли насправді не до перегонів. Уперше так сталося у далекому 1955 рокі, коли у 24-годинній гонці у Ле-Мані сталася аварія, що забрала життя 82 людей. Після цієї трагедії одразу чотири країни відмовилися проводити етап чемпіонату світу: Франція, Німеччина, Іспанія та Швейцарія. В останній навіть ввели мораторій на автоспортивні змагання, який з часом скасували для ралі і лише нещодавно частково скасували задля перегонів електрокарів Формули E.

Людське життя стало причиною скасування Гран Прі ще декілька разів. Причиною була смерть гонщиків. У 1978 році на Гран Прі Італії загинув Ронні Петерсон, а півтора місяця потому від раку помер Гуннар Нільссон. У 1979 та 1980 роках був запланований Гран Прі Швеції. Проте організатори відмовились проводити гонку – шведські уболівальники просто не мали бажання дивитись перегони без своїх пілотів.

Подібне сталося і в 1972 році. Сезон мав завершитися етапом у Мексиці. Проте влітку 1971 року загинула місцева зірка – Педро Родрігес. Промоутери так само скасували гонку через відсутність інтересу до неї мексиканців.

Слід зазначити, що уболівальники втрачали інтерес не тільки зі смертю улюблених пілотів. У 1959 році гонку скасували в Аргентині, оскільки Хуан Мануель Фанхіо та Хосе Фройлан Гонсалес завершили свою кар’єру.

No money, no fun

Найбанальнішою причиною скасування етапів була відсутність фінансів. Через брак коштів скасували не одну гонку. Цього року Ф1 через «зелені» папірці помахали ручкою Німеччині. Свого часу така доля спіткала Корею та Індію. У 2012 році Туреччина була додана у календар, але згодом зникла з нього, оскільки організатори не погодилися на умови Берні Екклстоуна.

Але це випадки, коли саме не домовилися. Перші ж випадки, коли у організаторів банально не вистачило грошей на організацію трапилися ще у 1950-х роках: Іспанія (1952, 1953 роки), Нідерланди (1954), Марокко (1959-1961) та Бельгія (1969). Канадський етап 1975 та 1987 років скасували через те, що поміж собою не змогли домовитися спонсори. У 1981 році через гроші Гран Прі США перенесли з Воткінс-Глена до Лас-Вегаса. Також через брак коштів скасовували Гран Прі Аргентини (1982, 1999).

Політика, війна та революція

У проведення гонок Формули 1 не раз втручалася політика. Перші такі випадки сталися у 1956-1957 роках. Поштовхом до скасування стала націоналізація Єгиптом Суецького каналу наприкінці 1956 року. Розпочалася справжня війна Єгипту з Ізраїлем, Францією та Великою Британією, яка тривала до березня 1957 року. Західна Європа опинилася на межі кризи і задумалась над зменшенням використання нафти. Тому у 1956 році скасували гонки в Нідерландах та Іспанії. Роком пізніше до цих країн приєдналась ще і Бельгія. Аби календар не виглядав куцим, у 1957 році його терміново доповнили Гран Прі Пескари.

Наступного разу політика втрутилася у 1976 році. У січні чемпіонат мав стартувати в Аргентині. Але в країні був розпал революції. У грудні 1975 року стався військовий переворот. Це змусило Міжнародну федерацію автоспорту скасувати аргентинську гонку. Були побоювання, що подібне станеться і у сусідніх країнах, але наприкінці січня чемпіонат нарешті розпочався з етапу у Бразилії.

А от найсвіжіший приклад – Гран Прі Бахрейну 2011 року. Рівно 9 років тому, 13 березня тому у Сахірі мав розпочатися новий сезон. Проте місцеві шиїти ще 14 лютого почали протестувати проти влади, яка належала сунітам, і вимагали дотримання прав людини. Протести швидко переросли у погроми. Екклстоун до останнього не хотів вирішувати долю Гран Прі, і за нього це зробила влада Бахрейну, яка 20 лютого повідомила про перенесення етапу. Влітку етап остаточно скасували. Бахрейну це коштувало 700 мільйонів доларів.

Увага! Небезпечно!

Як відомо, у перші роки проведення перегонів, а згодом і чемпіонату світу, особливо не турбувалися про безпеку. Від слова взагалі. Проте саме через безпеку перегони все ж таки скасовували: на Нюрбургрингу (1958, 1970, 1977 роки), на АФУСі (1960), у Цельтвегу (1965), Спа (1969, 1971), Мехіко (1971, 1993) та Зандфоорті (1972).

Декілька разів етап скасували, коли траса не витримала інспекції FIA. У 1984 році мала відбутися гонка на треці в іспанському Фуенхіролі. Аби не втрачати етап, його організували у сусідній Португалії. У 1999 році у календар уперше внесли Гран Прі Китаю, але траса Чжухай так і не прийняла етап, оскільки власники через фінансові проблеми не реконструювали трек відповідно до вимог безпеки.

Також гонки скасовували через те, що трасу банально не встигали реконструювати до запланованого часу проведення етапу. Саме таку причину назвали організатори Гран Прі Італії, коли єдиний раз перенесли гонку з Монци до Імоли. Така ж історія була з Ешторілом у 1997 та 1998 роках – перегони просто скасували. У 1994 році з цієї ж причини замість Гран Прі Аргентини оперативно організували Гран Прі Європи. Цього разу у Хересі.

Яблуко розбрату

У календар чемпіонату 1983 році одним з останніх етапів поставили Гран Прі Нью-Йорка. Організатори планували створити американський аналог гонки в Монако. Берні підписав з ними семирічний контракт. Але не так сталося, як бажалося.

Екклстоун вважав, що гонку мали організувати ще на початку 1970-х. Проте боліди Ф1 так ніколи не виїхали на вулиці «Великого Яблука». Поміж трьох локацій швидко обрали парк Флашінг-Медоус-Корона (і тут корона, хм) на острові Лонг-Айленд. Але проект виявився занадто амбіційним. Відтворити Монте-Карло у Нью-Йорку не вдалося, у тому числі через юридичні проблеми. Гонку скасували лише за 10 днів до її старту!

Ситуацію врятувала Велика Британія. Власники траси Брендс-Хетч, яка на той час почергово із Сільверстоуном приймала Гран Прі Британії, наприкінці вересня оперативно організували Гран Прі Європи. Але і в наступні два роки ніхто не збирався виконувати семирічний контракт. Ситуація повторилася. Ось тільки у 1984 році європейську гонку організували на оновленому Нюрбургрингу.

Не екологічно

У 1985 році знову перенесли з Нью-Йорка до Брендс-Хетча, щоправда цьому передувала невеличка історія. Гран Прі Рима – ще одна невдала спроба організувати гонку у місті. Її мріяв організувати Енцо Феррарі. У жовтні 1983 року він повідомив, що він про все домовився. Залишилося лише підписати папери. Гонку внесли у календар 1985 року на випадок чергового скасування Гран Прі Нью-Йорку. І коли так і сталося, у Римі залишилося отримати останній папірець від місцевої влади Рима. На заваді були лише екологи, які протестували проти Ф1. Влада до них прислухалася і заборонила перегони.

Про гонку у Римі знову заговорили у 2009 році. Берні оформив усі папери і запланував перегони на 2013 рік. Проте він наступив на ті ж граблі, що і 24 роки тому. До того ж, влада обирала між Ф1 та Олімпіадою. Вибрали Олімпіаду, але і її не провели. Після цього організатор Гран Прі Риму Мауріціо Фламміні поїхав організовувати Гран Прі Нью-Джерсі. Про гонку у «Великому яблуці» знову заговорили у 2010 році. У календарі 2013 року він навіть з’явився. Організатори знову не могли виконати контракт, гонку перенесли на 2014 рік а потім забули. Здавалося, що причина у Фламміні. Але досвід організації Гран Прі Маямі, яка також страждає від екологів, місцевих жителів і бюрократії, свідчить про зворотнє.

Диваки

Як бачимо, на заваді проведення Гран Прі стали досить вагомі причини: загибель чи смерть людей, політичні, економічні чи фінансові проблеми, а також питання безпеки. Проте був в історії чемпіонату дивний випадок.

Попри те, що Гран Прі Швейцарії неможливо було організувати на території країни через заборону автоперегонів, у 1982 році швейцарську гонку вирішили реанімувати і провели у французькому Діжоні. Роком пізніше вона також була запланована на початок липня. Але її скасували з дивної нині причини. Це зараз телевізійну зйомку усіх етапів організовує FOM. А тоді етап знімала місцева телерадіокомпанія. У 1983 році у Діжоні це мав зробити французький телеканал RTF, але відмовився знімати більш ніж одну гонку.

Отже, історія Формули 1 налічує приблизно 50 скасованих чи перенесених гонок чемпіонату світу.


Додати свій коментар






Pin It on Pinterest