«Кільце» в Україні: Яким воно могло би бути (Частина 1)

Автор: В'ячеслав Щербина | 14 Гру, 2021
«Кільце» в Україні: Яким воно могло бути

Минулого разу ми поринули в історію перетворень, які зазнавали класи в українському кільці за останні 20 років. Поштовх до цього – дуже суперечлива картина, що склалася з ними на сьогодні. Настав час «поміркувати» якою може бути, якщо не сказати – має бути градація техніки «кільцевиків».

Для початку коротко нагадаємо ту спортивну ієрархію, яка офіційно склалася на сьогодні в українському «кільці». І справа далеко не тільки в тому, що більшість класів у ньому мають не зовсім відповідні їм назви. Проблеми набагато серйозніші.

Ще раз про «сьогодні»

Однією з головних протиріч, і з погляду назви, є клас GT Open. На сьогоднішній день він зарезервований виключно під 1,6-літрові атмосферні монопривідні машини. В основному це Ford Fiesta, які не співвідносяться з терміном «гран туризмо». Так само як цей клас жодного разу не є «відкритим», що спочатку означало слово «оpen» у його назві.

Гротескність ситуації погіршилася, коли в українському «кільці» почали з’являтися по-справжньому потужні та яскраві автомобілі, включаючи BMW Z4 Костянтина Дяденка, що відповідають терміну GT.

При цьому їхні пілоти «змушені» виступати в класі Super Touring, який є офіційною вершиною кільцевої ієрархії, де дозволено участь автомобілів з робочим об’ємом двигуна до 7,4 літрів. Іншими словами, саме він і є тим самим «опеном». Добре б тільки назва.

Минулого сезону непогано наповнений і технікою, і боротьбою, причому потрійною за його «корону», сьогодні GT Open повністю перестав існувати!

І цей той клас, який зі своїми «Фієстами» протягом добрих півтора десятка років був одним із двох основних в українському «кільці»!

Ще рік тому першим щаблем для Чемпіонату України з кільцевих перегонів був ще один 1,6-літровий клас Touring, зарезервований виключно для 16-клапанних «ВАЗів». Мало того, що і тут цей термін теж не відповідає цим машинам, так і сам «Турінг» у році, що минає, почав рідшати.

Очевидно, що причина цього полягає в тому, що ці начебто бюджетні «вісімки» та «Калини» за своїми капіталовкладеннями стали вимагати не набагато менше, ніж «Фієсти».

По суті, перевагою «вазівського» класу порівняно з більш старшим на сьогодні залишилися лише відносна дешевизна їхньої дорожньої моногуми порівняно зі спортивними «сліками» та запчастин.

При цьому з точки зору початкових капіталовкладень, за своєю ціною конкурентно здатний «ВАЗ» вже став дорожчим за ту ж «Фієсту»! Звідси і пелотон «Турінга», який лише один раз із семи перегонів цього року нарахував 10 учасників! І це при тому, що родоначальник цього класу, яким можна вважати «Лада-1500», свого часу регулярно збирав по два десятки машин на старті!

На щастя, з цього року на всі рівні українського «кільця», включаючи Чемпіонат України, повернувся найбюджетніший клас «8С». Нехай у чемпіонському статусі в сезоні, що минає, не відбулося жодної гонки, головне, що бюджетний клас офіційно повернувся на вищий кільцевий рівень.

Однак у кільцевій ієрархії, як і раніше, геть-чисто відсутній клас, призначений для 2-хлітрових, близьких до серійних автомобілів або «заряджених» 1,6 «літрів».

Наприклад, сьогодні в ньому немає місця 2-літровим «Ескортам», «Гольфам», «Меганам» тощо. Нехай навіть і не наймолодші, але таких машин є і чимало в активі багатьох українських гонщиків. Проте за їхнього бажання виступити на «кільці», в ньому не знайдеться для них відповідного класу.

Як наочний приклад цієї ситуації ми вже наводили «Лотус Еліс» Владислава Сінані.

Незважаючи на його «бойовий» вигляд, це купе оснащене скромним 2-х літровим атмосферним двигуном. Тим не менш, його пілоту доводиться виступати виключно в найстаршому заліку, «тягаючись» з суперниками, що виступають на два, а то й більше разів більш потужній техніці…

Ще гірше цього року доводилося одразу кільком пілотам, які виступають на дуже скромних 1,6-літрових «Сітроєнах». Святославу Денисову та Олексію Варавіну також доводилося їхати в тому ж «Супер Турінгу», і зовсім заздалегідь опиняючись у ролі «колових».

Фактична відсутність 1,6-літрового класу, який так чи інакше був присутній в українському «кільці» з самого його зародження, юридична та фактична відсутність 2-х літрового класу – все це змушує замислитися, чи не так?

Напевно, настав час для повного переосмислення технічної ієрархії у вітчизняному «кільці»? І не лише з погляду назв класів. Причому жодних велосипедів винаходити не потрібно – достатньо звернутися до історії, що, власне, ми і зробили минулого разу. Настав час винести з неї правильні уроки?!

Без «ВАЗу» – нікуди, принаймні – поки

Майже у риму?) Але так і є. Бюджетний клас як перший ступінь у «кільці» необхідний «як повітря» – це незаперечно! І в ньому точно не обійтися без автомобілів марки «ВАЗ» через дешевизну її запчастин. Але саме в такому, цілком стоковому класі, де все має бути максимально близько до серійних «донорів», особливо складно врахувати всі нюанси. Досить згадати, що сталося цього сезону з «8С».

Не встигли до нього допустити 1,4-літрові 16-клапанні «Калини», як деякі «світлі голови» одразу знайшли можливість прочитати технічні вимоги «між рядків». Здається, більшість наших читачів знає, про що саме йдеться.

Таку «гонку озброєнь» допускати не в жодному разі не можна, тим більше в бюджетному з класів!

Справа в тому, що незважаючи навіть на чітко прописані техвимоги, горезвісна «гонка озброєнь» згодом призвела до вже згаданого абсурду в тому ж «Турінгу» (читаємо «Лада-1600»). Його нібито серійний 16-клапанний мотор «в базі» коштує близько 5 тисяч аж ніяк не гривень, і це далеко не межа! Ще стільки ж коштуватиме сама машина.

І це ми говоримо про «стартові капіталовкладення», причому на «вісімку»! «Калина» ж обходитиметься ще й дорожче. Підготовка двигунів деяких лідерів цього класу можуть доходити і до 10 тисяч по-справжньому «зелених», так само як й саме «шасі» обходиться дорожче.

Як уже було сказано, початкові капіталовкладення на такі «ВАЗи» цілком і повністю можна порівняти з витратами на «Форд Фієста»!

І це ми не говоримо про архаїчність «вісімки», родовід якої вже наближається до 40 років! Тим більше, про «велику політику» та про те, де саме виробляється левова частка запчастин до «ВАЗів». Адже цей аспект сьогодні теж дуже важливий.

Зрозуміло, що ніхто не говорить про те, що завтра Турінг повинен зникнути як клас. Хоча з погляду назви це має статися, бо в технічній ієрархії ці автомобілі не належать до терміну «туринг».

Однозначно одне. З урахуванням відсутності відповідного автопрому в нашій країні, без «ВАЗів» на сьогодні не обійтися, принаймні, з погляду бюджетного класу.

Безперечно і те, що з 1,6-літровими 8-клапанними «вісімками» в ньому дійсно повинні стартувати і «ВАЗи» з куди більш сучасними 1,4-літровими 16-клапанними моторами, яких «на руках» чимало.

Проте техвимоги їм справді мають бути прописані максимально обдумано і суворо. У випадку з «шеснарями» все має бути по-справжньому «стоковим», що випускається у стандартній комплектації із заводу, а доопрацювання стосуватиметься лише систем безпеки і не більше.

До речі, якщо не брати до уваги пари перегонів ветеранів, у вигляді дійсно повністю стокового моно-класу, а саме «Туринга-1400», ці 1,4-літрові «Калини» вперше офіційно з’явилися в українському «кільці» 2009-го року. Але так толком і не стартувавши, через рік зникли.

Як буде називатися цей, так само як і всі інші класи – це швидше справа смаку.

З урахуванням введення в нього 16-клапанних моторів, залишати назву «8С», напевно, буде не так логічно. Можливо, доречно буде повернутися до того ж «У-1», який вперше з’явився 15 років тому, або «національний».

Щоправда, останнє, як і використання в його назві марки машин, що не випускаються в Україні, мабуть, на сьогодні буде не зовсім коректним.

Можливо, тут також доречно згадати і про підзалік для юніорів, проте це тема окремої розмови. Не простіше, а в чомусь навіть складніше якраз із наступним щаблем у кільцевій ієрархії.

Нове, це добре забуте старе?

За логікою, другим кільцевим щаблем повинен бути той самий 1,6-літровий клас, логічно називаний «Турінг-лайтом» і не GT Open. Насправді ж уже кілька років як другим щаблем став той самий «Турінг», наповнений 16-клапанними 1,6-літровими «ВАЗами». У цей же час клас «інших іномарок», що ще недавно налічує до десятка стартуючих, цього року повністю зник.

І тут, скажімо там – є три варіанти. Перший, це залишити все як є.

Тобто, «на папері» повинні бути окремий 1,6-літровий «вазівський» клас, плюс те, що дійсно називається «Турінг-лайтом», з іншими 1,6-літровими «іномарками». Основна різниця цих двох класів полягає у гумі. У першому пілоти виступають на дорожніх покришках, причому є обов’язковою моногумою.

У другому – на спортивному «сліку», що значно підвищує вартість кожного старту. Інший варіант – найрадикальніший.

А саме «рубати з плеча» і перевести такі «ВАЗи» в «Турінг-лайт», природно, перевзувши їх у «сліки». Зрозуміло, що цей варіант матиме чимало противників. Проте їм варто нагадати, що до сезону-2006, коли і народився перший в історії «вазівський» моно-клас «У-1», всі «ВАЗи», а точніше – «вісімки», – в українському кільці все їхнє життя виступали на «сліках»!

Причому це стосувалося як скромних 1,5-літрових 8-клапанних «вісімок» 8-го класу, так і «заряджених» під дві сотні «коней» машин Групи Н – тієї самої «чуми», про яку ми писали в попередньому матеріалі.

Так само як минулого сезону одна 1,4-літрова «Калина» їхала на «сліку» і від чогось не розвалилася.

Зрозуміло, що об’єднання в один клас «ВАЗів» та інші «іномарки» може спричинити чимало складнощів та питань із самими техвимогами. Але і тут варто нагадати, що спочатку клас «У-1600» включав кубкові «Фієсти» і 16-клапанні «ВАЗи», причому серійні. І знову – всі машини у ньому виступали на «сліках»…

Ще раз нагадаємо, що з появою «Калин», клас «Лада-1600» народжувався саме як бюджетна альтернатива «Фієстам», якою на сьогодні вона вже практично не є…

А врівноваження шансів таких машин у реалії досягається багатьма шляхами. Вони включають прописану мінімальну вагу (для «ВАЗів» набагато меншою, ніж для інших «іномарок»), чіткою регламентацією «впуску», типом КПП тощо. Існує і третій варіант, а саме підзалік «ВАЗів» у рамках «Турінг- лайту».

Подібне практикувалося і в минулі, і не в такі віддалені часи. Досить згадати той самий підзалік для машин «У-1600» у рамках «Турінгу» два роки тому.

Причому в ньому також визначався свій Чемпіон України, яким останнім для цієї інкарнації цього класу став Вадим Євтушенко, водночас закінчивши рік віце-чемпіоном та в основному заліку «Турінг». Так що, як кажуть – варіанти є, головне було б бажання і… воля. Про останню ми ще поговоримо.

Так, з урахуванням того, що учасники вже почали готуватися до наступного сезону, питання про долю 1,6-літрового «вазівського» класу, який найлогічніше знову було б назвати «У-1600», лежить у віддаленому майбутньому.

А вже сам час зрештою дасть відповідь – наскільки масовими залишаться такі аж ніяк не дешеві «ВАЗи» і чи повернуться в українське «кільце» інші «іномарки», зокрема «Фієсти», яких сьогодні по боксах простоює до десятка.

Але саме з урахуванням останнього, так само як і наявності великої кількості інших 1,6-літрових монопривідних спортивних машин, під них просто повинен залишатися «на папері» окремий клас. Сьогодні він офіційно називається GT Open, проте найбільш відповідною назвою якому стане «Турінг-лайт».

Головне тут, щоб його техвимоги були прописані так, щоб вони давали можливість у ньому виступати практично будь-якому близькому до серійного 1,6-літрового моноприводу, будь то «Фієста», «Саксо», «Поло», «Сівік» тощо …

Знову, питання врівноваження шансів і тут вирішуються мінімальною вагою, наприклад, вищим для машин із секвентальною КПП, тощо. До речі, остання була виключена з «Турінг-лайту» напередодні 2008 року.

Можливо, машини з таким вузлом знову будуть виступати класом вище. І це точно стосується випадків із конструктивно зміненою підвіскою або глибоким доведенням моторів, особливо систем впуску.

 

***

Все це у реалії вирішується технічною комісією, включаючи прямо на місці – на перегонах. І так теж відбувалося у минулому! Коли у разі будь-яких невідповідностей техвимогам, автомобіль просто, причому примусово, переводився на клас вище. Головне, щоби ці класи існували. І про це, як і про шляхи вирівнювання шансів учасників, які виступають на різношерстій техніці, і ще багато про що – у наступній частині цього матеріалу-міркування, яким могло б стати українське «кільце».

В’ячеслав Щербина спеціально для українських кільцевиків та їхніх уболівальників

Фото архів автора


Додати свій коментар










Pin It on Pinterest