Чемпіонат світу з ралі WRC: Початок нової ери!

Автор: В'ячеслав Щербина | 21 Січ, 2022
Гонщики WRC 2022 року

Зі стартом у четвер увечері «Монте Карло Ралі-2022» у Чемпіонаті Світу з ралі WRC, – нинішній сезон якого стане ювілейним 50-м, – почалася нова ера. Причому одразу в кількох «площинах». Ми не могли обминути таку подію!

«Нова ера» – насправді ні краплі не перебільшення, тому що з боку ралійної техніки настільки радикальної зміни WRC не знало з часів машин групи «В». І йдеться не лише про появу вперше в історії гібридних силових установок у світі ралі. Крім цього командам було дозволено будувати ралійні автомобілі, які лише зовні нагадують серійні, інакше кажучи – справжні прототипи! А такого не відбувалося останніх майже 40 років.

Питання не лише у «гібриді»…

Машини WRC

Після заборони в середині 80-х автомобілів горезвісної групи «Б», як й до її появи, всі ралійні автомобілі будувалися виключно на базі машин, що серійно випускаються.

Іншими словами, за основу брався реальний серійний кузов, в який потім імплантувалися всі спортивні вузли та деталі – насамперед власне каркас безпеки. Іншими словами несучим, як не крути, залишався нехай і неймовірно посилений, але все ж таки сам кузов серійної машини.

Гібридні машини WRC

Тепер же команди в праві не тільки не брати за основу таке шасі, а й зовсім базувати свої машини як справжнісінькі прототипи на просторовій фермі, що і є «кузовом», на які вже потім «навішуються» зовнішні панелі.

Більше того, останні повинні лише «нагадувати» модель, що серійно випускається. Нехай не йдеться про середньомоторне компонування як у випадку з тими ж машинами групи «В», проте такий підхід дав можливість ще для більшої вільності. А саме, інженери можуть «масштабувати» серійну модель – тобто зменшувати розмір ралійного автомобіля в порівнянні з його аналогом, що серійно випускається!

Себастьян Льоб, Ford
Себастьян Льоб, Ford, M-Sport

Саме таким шляхом пішли в M-Sport, взявши «за основу» своєї нової ралійної машини не багато ні мало, а кросовер синього овалу Puma. У Toyota також скористалася просторовою фермою, проте без «масштабування», якої її й так компактний Yaris не потребував.

Hyundai же залишився (начебто) вірний старому принципу конструювання, все ж таки взявши за основу кузов їхньої i20.

Тьєррі Ньовілль, Hyundai
Тьєррі Ньовілль, Hyundai

А на сьогодні лише ці три автовиробники підписали «договір про намір» виступати з «гібридами» щонайменше три сезони.

Важливо, що центральна секція «каркасу безпеки» була стандартизована і додатково посилена новими елементами. Тепер вона може витримувати перевантаження в 70G! Але тут цікаво інше.

Себастьян Ож'є, Toyota
Себастьян Ож’є, Toyota

Незважаючи на те, що тепер у інженерів з одного погляду руки були серйозно розв’язані, з іншого боку – все з точністю до навпаки! Більше того, більшість інших нововведень позиціонуються не тільки з точки зору «озеленення» машин, що сприяють збереженню навколишнього середовища, але і як «зелені», що борються з тратою. Тобто, спрямовані на скорочення бюджетів команд.

Для початку мотор залишається тим же, вже добре знайомим 1,6-літровим турбо, що веде свій родовід починаючи з 2011-го року.

Себастьян Ож'є, Toyota
Себастьян Ож’є, Toyota

Разом з цим відбулася і серйозна «деградація» машин WRC саме з технічного погляду. Те, що їхня КПП втратила 6-у передачу і була стандартизована з молодшим класом – дрібниці, у порівнянні з тим, що також була анульована і пелюсткова підкермова система перемикання передач.

Тому тепер, сучасним пілотам ралі, особливо нового покоління, про які нижче, доведеться знову звикати керувати автомобілем насправді однією лівою! А саме в управлінні вони стануть набагато складнішими за їх багатьох попередників.

Старт Ралі Монте Карло

Справа в тому, що з нинішнього сезону в них знову, як це вже бувало раніше, усунуті чи не одні з найголовніших з ралійної точки зору вузлів – а саме центральний диференціал.

Нагадаємо, що останні роки він був не просто активним, а керувався електронікою і його налаштування було справжнім інженерним мистецтвом. Більше того, його «програми» могли відрізнятися від «допа» до «допу» і навіть бути різними для партнерів по одній команді.

Тьєррі Ньовілль, Hyundai
Тьєррі Ньовілль, Hyundai

У цьому плані тепер інженери можуть полегшено зітхнути, чого не скажеш про самих пілотів! Передній і задній диференціали природно залишаються, але суто механічними, адже не так давно і вони мали електронне управління.

У порівнянні з цими «нововведеннями» деякі спрощення в конструкції підвіски зі зменшенням її «ходу», спрощення систем турбо-наддува, заборона рідинного охолодження гальм і тим більше спрощення аеродинаміки виглядає значно менш радикально.

Проте все це було прописано в нових вимогах. Так, а що стосовно «гібриду»? А в ньому також криються свої пари «нюансів».

… але й у ньому теж

Себастьян Ож'є, Toyota

Власне, сама гібридна установка, що встановлюється перед задньою віссю, повністю стандартизована і поставляється командам від одного виробника. Загалом тут нічого надприродного як для початку третього десятиліття 21-го століття. «Батарейка», електромотор, система рекуперації енергії теж. Вона дає «приріст» у 100 кВт, або під 140 «коней» якщо брати більш звичні одиниці виміру. З одного боку, дійсно йдеться про підвищення «зеленості» нових ралійних машин.

Так пілоти будуть зобов’язані пересуватися виключно в режимі електромобіля на переїздах в населених пунктах, в спеціально обумовлених зонах, а також в Парку сервісу. На самих же СД «гібрид» даватиме додатковий «буст» із 180 Нм на 10 секунд у момент старту. А ось потім поки що все дуже заплутано та складно.

Себастьян Ож'є Ford
Себастьян Ож’є, Ford

Офіційно, система має три режими і пілоти зможуть її задіяти на заздалегідь обумовлених відрізках самих «допів». Тут можна провести якусь паралель із системою DRS у «Формулі-1», але куди «мудрішою» – як саме це все буде втілено в життя – покажуть самі перегони. Питання в іншому і для ралі значно важливіше. А саме безпеки, і не тільки самих учасників, хоч й них теж!

Нагадаємо, що «електрика» в цьому виді прийшла в «кільце» вищого рівня вже майже як 10 років – чи то Ф-1, чи спортпрототипи Чемпіонату Світу на витривалість WEC. Але там все просто – під час гонки, крім механіків, до машин можуть торкнутися тільки маршали у разі інциденту. На ралі ж зовсім інший світ!

Е Лаппі Toyota

Тут виводити їхній автомобіль з аварійної ситуації в більшості випадків екіпажам допомагають глядачі і ось тут криється дуже велика небезпека! Адже тепер нові гібридні ралійні машини з їх потужними 750-вольтовими батареями є джерелом підвищеної небезпеки і можуть просто «підсмажити» людину, що доторкнулася до них!

Так, організатори вже розпочали активну компанію з освіти вболівальників щодо зеленої та червоної лампочки та про те, що машини зі значком «HY» краще взагалі не чіпати. Але, наскільки дієвою вона буде? Адже ралі найчастіше проходить у безпробудній глушині й не факт, що багато і багато тисяч місцевих глядачів будуть хоч на йоту розуміти, про що йдеться!

Більше того, лампочки, що сигналізують, теж можуть відмовити, і тоді до машини також не рекомендується торкатися. Але це не все. Адже ми говоримо про ралі і тут ті невеликі символи їхньої «гібридності» найчастіше будуть просто покриті товстим шаром бруду… Окрім безпеки, тут є чимало запитань і суто зі спортивної точки зору.

На відміну від кільцевих видів перегонів у ралі самим екіпажам дуже часто доводиться міняти колеса, причому не тільки коли вони їх пробили, а й на переїздах або перед стартом власне допа. Та й не тільки їх, а не рідко робити і справжні польові ремонти.

Крейг Брін, Ford
Крейг Брін, Ford M-Sport

І ось тут, червона лампочка, що загорілася, попереджає про небезпеку «гібрида» може поставити куди більший хрест на самій гонці, ніж просто прокол колеса! І обов’язкові жовті рукавички на борту для екіпажів навряд чи зможуть реанімувати таку ситуацію… Загалом, як уже було сказано – поява гібридних установок у ралійній дисципліні це ще далеко не такий однозначний момент…

Аби завершити тему «зеленості» – з цього року всі топові машини WRC, а тепер вони офіційно називаються як Group Rally1 або просто як Rally1, будуть заправляти повністю синтетичним (біо) паливом, що отримується способом повторної обробки

Воно має зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин, а також не є «карбоновим», тобто не виробляється на основі нафти.

Наскільки всі ці заходи більші за «піар» – невідомо. Натомість відомо, що один літр такого палива коштує майже 6 євро, що вдвічі дорожче, ніж те, чим заправляються машини інших учасників із «не гібридних» класів… Власне, тепер про них самих. Адже і тут Чемпіонат Світу з ралі WRC також вступає в нові часи – еру без «Себов»!

«Себи» будуть, але!

Себастьян Льоб, Ford

Якщо говорити про сезон загалом, то справді, 2022 рік швидше за все ознаменує закінчення справжньої ери «Себов». Адже протягом майже двох десятиліть лише одного разу, у 2019-му році Чемпіоном Світу з ралі став не француз і не Себастьян – а саме естонець Отт Тянак. Ставши у восьмий раз неперевершеним, Себастьян Ож’є знову оголосив про свою пенсію, але не повну!

На «Монте Карло Ралі» він стартує і як знати, що буде потім. Плани часом змінюються … Як би там не було, але, швидше за все, Ож’є все ж таки не поїде весь сезон, так само як і другий Себастьян, який все ж таки залишився іменитішим – той що 9-кратний Чемпіон Світу. Тому наприкінці цього сезону нового короля ралі точно не зватимуть «Себом». А кому будуть благоволити ралійні боги покаже час. Адже на нас чекають 13 етапів, які вже стали звичними за останні майже 15 років. (Не рахуючи «ковідного» 2020-го з його сімома гонками, останній раз сезон нарахував 15 етапів уже далекого 2008-го року).

Швидше за все, головними фаворитами на трон WRC, що звільнився, стануть вже згаданий Отт Тянак, або Крейг Брін, для якого, як не дивно, цей сезон стане повним першим у WRC, а також Тьєррі Ньовілль і Елфін Еванс.

Елфін Еванс, Toyota
Елфін Еванс, Toyota

Цікаво, але не встигли вболівальники озирнутися, як для бельгійця цей сезон стане одинадцятим повним у WRC, і до цього в половині з них він ставав віце-чемпіоном! Еванс явно прогресує, ставши другим два останні роки поспіль, до останнього борючись зі своїм куди більш іменитим і досвідченим напарником минулого сезону.

Так само, як прогнози, і зовсім буду невдячним заняттям на саме «Монте Карло Ралі». Адже обидва Себи виходять на його старт і на цих гірських серпантинах їм також немає рівних! Причому тут Ож’є зміг все ж таки «переплюнути» свого тезку-візаві, перемігши на цьому легендарному ралі 8 разів, включаючи минулорічний, проти 7 у Льоба.

Однак обидва вони поїдуть цю гону не тільки з абсолютно новими штурманами для себе, але й з не найдосвідченішими. Принаймні з точки зору рівня їхніх іменитих «драйверів», особливо у випадку з 9-кратним.

Ізабелль Гальміш
Ізабелль Гальміш, M-Sport

Льобу асистуватиме панночка, але не його дружина, як це відбувалося неодноразово раніше на не «чемпіонських» івентах, а 51-річна Ізабелль Гальміш. Щоправда, якщо брати національний рівень, а саме Чемпіонат Франції з ралі, то в ньому як штурман Ізабелль почала виступати далекого 1995-го року, а сумарно за її плечима понад 200 ралі, але лише шість на світовому рівні.

Тим не менш, у неї є чималий досвід того ж ралі «Ралі ду Вар», багато в чому схожому з «Монте Карло Ралі» і, головне, вона кілька років входила в тестову команду самого Льоба, неодноразово підмінюючи Даніеля Елена, читаючи «стенограму» Себастьяну у тренувальному режимі. Тому її голос Себастьяну далеко не чужий, як їй його ритм.

Від початку беззмінний напарник Ож’є в особі Жульєна Інграсіа все ж таки вирішив піти на пенсію перебуваючи на вершині слави.

Себастьян Ож'є Toyota
Себастьян Ож’є, Toyota

І тут «історія» нового штурмана Себастьяна-2 схожа.

За плечима Бенджаміна Вейла, який розпочав свої виступи наприкінці 90-х, майже півтори сотні перегонів, 41 з яких на «світових» доріжках, включаючи пару перемог у класі WRC2. Вейла також не раз диктував на тестах дорогу Ож’є, як і Гальміш для Льоба, входячи до його «супорт крю». Проте перший «бойовий» старт екіпажу є першим.

Тому й тут, на самому «Монте Карло Ралі», головними фаворитами швидше стануть той же Ньовілль, який підкорив цю гонку 2020-го і Еванс, з його двома подіумами на ньому за два останні роки. Хоча, як знати – не задарма два «Себи» сумарно перемогли на цій гонці півтора десятки разів!

Цікаво, що на нинішньому «Монте Карло Ралі» їхатиме ще один його переможець, а саме Франсуа Делекур, який відзначився на ньому «вікторією» у далекому 1994-му.

Однак у свої 59 француз виступатиме на Alpine A110 у заліку RGT, природно не претендуючи на високі позиції.

До речі, саме ці реінкарновані ралійні класики є «титульним автомобілем» «Монте Карло Ралі-2022».

Олівер Сольберг, Hyundai
Олівер Сольберг, Hyundai

Якщо говорити про відомі прізвища, то тут також має стартувати і Фредді Лойкс, причому асистувати йому інший іменитий бельгієць – Пітер Тсоен. Але куди важливішим є старт двох інших, незрівнянно юніших пілотів з не менш ралійними прізвищами – Сольберг і Рованпера.

Для Олівера та Калле це буде далеко не перший досвід на вершині ралійної ієрархії.

Більше того, Рованпереа вже встиг відзначитися минулого року двома перемогами на найвищому ралійному рівні, ставши наймолодшим переможцем етапу WRC у свої 20 років, вийшовши тріумфатором в Естонії. Як знати, можливо цим пілотам другого ралійного покоління посміхнеться успіх на нинішньому «Монте Карло Ралі»!

І тут якесь повернення до витоків

Себастьян Льоб, Ford
Себастьян Льоб, Ford, M-Sport

Крім того, що ми маємо свого роду повернення до справжніх ралійних прототипів, та ще й потужністю близько 500 «коней», якими пілотам доведеться керувати як «у старі добрі», постійно знімаючи праву руку з керма, саме «Монте Карло ралі-2022» теж енною мірою занурить учасників, а разом із ними і вболівальників, у дух минулого. Нехай і не так очевидно на перший погляд.

Начебто екіпажі чекають звичні для сучасних перегонів WRC майже 300 «бойових» кілометрів. Та й загальна дистанція з усіма «переїздами» у півтори тисячі км теж не рідкість для цих перегонів. Але в ній буде ще один аспект.

Нагадаємо, що родовід «Монте Карло Ралі» ведеться з 1911-го року і спочатку воно являло собою щось подібне до пробігу, де учасники стартували з різних точок Європи (11-ти на перших перегонах в 1911-му році), фінішуючи якраз у князівстві.

Більше того, на перших перегонах «дисциплінами», які приносили свої очки, були навіть …. конкурс елегантності автомобілів та оцінка їх комфорту для пасажирів!

Набагато важливіше, оцінювався і технічний стан автомобілів на фініші гонки, що вже було мірилом саме їхньої витривалості.

Монте-Карло

І ось саме цей аспект учасникам «Монте Карло Ралії-2022», яке стане вже 90-м, доведеться згадати цього року.

Цікаво, але всі дні пройдуть без денних «Сервісів» – лише короткі після їхнього фінішу й звичні вранці. До речі, деяке збільшення дистанції переїздів відбулося ще й з тієї причини, що цього року «Парк сервісу» не традиційно переїжджатиме в гори і знаходиться виключно на набережній, саме там, де наприкінці травня проводиться «Гран Прі Монако».

Іншими словами, всі без винятку три повні дні цієї гонки екіпажам доведеться розраховувати тільки на свої сили – чекати сторонньої допомоги посеред дня їм не доведеться. Адже ми говоримо про абсолютно нові автомобілі, та ще й «гібриди»!

У цьому плані деяка перевага, можливо, буде на боці якраз пілотів синього овалу, оскільки свої «Пуми» вони не лише зробили, а й почали активно тестувати дещо раніше двох інших команд-учасниць. Особливо в цьому плані відстає Хюндай. Більше того, той же Себастьян Льоб, вперше сівши за кермо машин марки Ford, встиг «покататися» на новій «Пумі» і по доріжках Французької Рів’єри, отримавши чималий досвід нової машини.

Чого тільки вартий звук цих нових «Ралі1», які багато в чому можна назвати найближчим, що знало WRC до групи «В»… Але ж у п’ятницю та суботу на учасників чекатимуть майже по 100 «бойових» км, та й у неділю дистанція не настільки «дитяча» майже 70 км, включаючи один 20-кілометровий «доп».

Але, мабуть, найбільшим випробуванням для екіпажів стане сам старт гонки – два «допи» в четвер, прокладені по вже гірському перевалу «Кол де Торіні», що став легендарним завдяки цій гонці.

Себастьян Льоб Ford на тестах
Себастьян Льоб на тестах

Іменований у народі як «Ніч довгих ножів», асоціацією яким тут є світло фар, що пронизує непроглядну темряву цього гірського перевалу.

Адже він проходитиме в абсолютній темряві і навіть якщо дорога виявиться відносно сухою, глядачі подбають, щоб накидати на неї снігу – і це теж традиція Монте Карло Ралі! Більше того, відомий як мінімум один випадок, коли на таких «сніжках» у 2005 році послизнулися Петтер Сольберг і Маркус Гронхольм, причому для одного з них гонка на цьому закінчилася!

Тим же, хто пройде це випробування темрявою, потім чекає триденна лотерея, якою славиться виключно «Монте Карло Ралі», де один і той же «доп» може стартувати та фінішувати на абсолютно сухому асфальті, тоді як на вершині гірського хребта може бути засніжена або повністю зледеніла дорога!

Шини Pirelli доступні для Ралі
Шини Pirelli доступні для Ралі, WRC

Тільки на «Монте Карло Ралі» у розпорядженні учасників є всі три типи покришок – ралійні «сліки» двох найм’якших складів, зимові та зимові з шипами. І ось вибір «гуми» на цій гонці зазвичай є справжньою лотерею, яка часом багато в чому вирішує долю результатів… При цьому організатори постаралися і навіть у порівнянні з минулим роком запропонували екіпажам на 95% оновлену трасу!

Графік Ралі Монте-Карло
Графік Ралі Монте-Карло, WRC

Не можна не сказати, що свої заявки на «Монте Карло Ралі-2022» подало понад сотню екіпажів, з яких організаторами було відібрано 75 – максимум, прописаний регламентом для цих перегонів. У новій топовій категорії «Ралі1» поїдуть лише 11 машин. Хоча, здається що деякі учасники на задньому приводі з RGT, як той же Франсуа Делекур, будуть привертати увагу вболівальників, особливо на слизькій або засніженій дорозі на своєму задньому приводі.

В’ячеслав Щербина для українських уболівальників ралі


Додати свій коментар










Pin It on Pinterest